GOD BUTIKK:  I kveld skal Gene Simmons (til venstre) og Tommy Thayer i Kiss spille fletta av Vallhall Arena. For 7200 kroner kan du få et eksklusivt møte med rockeheltene. Men konsertbilletten må du kjøpe i tillegg for 750 kroner. Foto: AFP PHOTO DDP/SEBASTIAN WILLNOW
GOD BUTIKK: I kveld skal Gene Simmons (til venstre) og Tommy Thayer i Kiss spille fletta av Vallhall Arena. For 7200 kroner kan du få et eksklusivt møte med rockeheltene. Men konsertbilletten må du kjøpe i tillegg for 750 kroner. Foto: AFP PHOTO DDP/SEBASTIAN WILLNOWVis mer

Ville du betalt 7200 kroner for å kose med disse?

I kveld skal Kiss spille i Vallhall Arena. Betaler du ti ganger ordinær billettpris, får du også ta på Gene Simmons.

||| - Under Europa-turneen i 2008, så jeg fem Kiss-konserter etter hverandre, og kjøpte «meet and greet»-pakke til den i Stockholm. Vi var rundt 25 stykk som fikk ta bilde og mingle med bandet. Det varte en halvtime, og kostet 8000 kroner, sier Kiss-fan Finn Håkon Rødland.

Uten billett I kveld går rockeheltene i Kiss på scenen i Vallhall Arena. 12 500 billetter er langt ut for salg til Oslo-konserten, og litt over 10 000 fans har sikret seg vanlig billett til 750 kroner via Billettservice.

I tillegg er et knippe eksklusive billetter solgt gjennom Kiss sin nettside.

«Meet and greet»-pakkene koster over 7200 kroner, men til tross for ti ganger prisen av vanlig billett, får du ikke en konsertopplevelse med på kjøpet — konsertbillett må du nemlig kjøpe i tillegg.

Best på forretning Det du derimot får, er et møte med de fire bandmedlemmene, et bilde sammen med dem, autograf, T-skjorte, plekter og plakat.

PRIS 8000 KR: Finn Håkon Rødland betalte 8000 kroner for å møte medlemmene i Kiss noen få minutter i Stockholm i 2008. - Verdt hver kroner, sier han. Foto: Privat
PRIS 8000 KR: Finn Håkon Rødland betalte 8000 kroner for å møte medlemmene i Kiss noen få minutter i Stockholm i 2008. - Verdt hver kroner, sier han. Foto: Privat Vis mer

- Det er dette Kiss er aller best på. De er enda bedre på å være forretningsfolk enn til å lage rock. Kiss er et genialt konsept og rock'n'roll-band, som har finslipt det de kan mest, sier tidligere musikkjournalist og Kiss-fan, Håkon Moslet.

Tjener millioner på minutter
Kiss begynte med «meet and greet» for to år siden.

Møtene foregår før konserten, etter bandet har sminket seg. De tar bilder og snakker med fansen etter samlebåndsprinsippet. Sekvensen varer fra ti til tretti minutter.

Mannen bak dokumentaren «Maskefall: Den usminka historien om Kiss», som ble vist på NRK 1 fredag kveld, mener Kiss håver inn mange millioner på de kjappe møtene med fansen.

DYR SIGNATUR: Her Signerer Gene Simmons en av Finn Håkon Rødlands LP-plater. Møtet betalte Rødland rundt 8000 kroner for. Foto: Privat
DYR SIGNATUR: Her Signerer Gene Simmons en av Finn Håkon Rødlands LP-plater. Møtet betalte Rødland rundt 8000 kroner for. Foto: Privat Vis mer

- Da Kiss spilte i Oslo i 2008, hadde 60 personer kjøpt «meet and greet»-pakker. De kostet rundt 8000 kroner. Om 40—50 personer kjøper pakken til hver konsert gjennom en hel turnérekke, håver de fort inn mange millioner bare på minuttene før konserten, sier Stig Karlsen, som også er leder for fanklubben Kiss Army Norway.

Ikke band, en merkevare
Kiss har solgt rundt 85 millioner plater på verdensbasis, og har 3000 offisielle bandprodukter. Årlig omsetter de produkter for 195 millioner kroner.
 
Frontfigur Gene Simmons, har tidligere uttalt «Vi er ikke et band — vi er en merkevare».

— Kiss gjør «meet and greet»-møtene utelukkende for å tjene penger. De har ingen andre motiver. Det finnes ikke et snev av veldedighet eller sympati i det Gene Simmons holder på med. Samtidig vet fansen at dette er noe han bevisst gjør for å tjene penger, sier programleder for Lydverket, Asbjørn Slettemark.

Håkon Moslet mener Kiss har vært spesielt gode til å utvikle sin merkevare. Han tror produkter utover musikken blir stadig viktigere for artister.

HELT GREIT: Tidligere musikkjournalist og Kiss-fan Håkon Moslet mener Kiss er kyniske, men ærlige. 
Foto: Anders Grønneberg
HELT GREIT: Tidligere musikkjournalist og Kiss-fan Håkon Moslet mener Kiss er kyniske, men ærlige. Foto: Anders Grønneberg Vis mer

- Platesalget har vært i frittfall lenge, og musikk som fysisk produkt er blitt mindre viktig. Konsertbilletten derimot, er blitt en mer attraktiv vare. Å møte artisten vil være en unik opplevelse for fans, og kan aldri erstattes av noe digitalt format. Er du stor nok fan, bruker du penger på det. Kiss er kyniske, men ærlige, sier Moslet.

- Verdt hver krone
Mens Kiss, og spesielt Simmons, blir sett på som en grådig pengemaskin, kan fansen bli ansett som lettlurte.

Blodfan Finn Håkon Rødland mener 8000 kroner for en halvtime, er vel anvendte penger.

- Å stå sammen med Kiss når de er sminket, holde rundt dem og ta på dem, er en helt utrolig følelse. Det er guttedrømmen som går i oppfyllelse. En nærreligiøs opplevelse, som er verdt hver krone, sier Rødland.

Organiserer selv
Det er Live Nation som arrangerer Kiss-konserten i kveld, men de har ikke hatt noe med organiseringen av verken salg av VIP-pakkene, eller møtet mellom stjernene og fansen.

IKKE BAND, MEN MERKEVARE: - Kiss gjør dette utelukkende for å tjene penger. Det finnes ikke et snev av veldedighet eller sympati i det Gene Simmons holder på med, sier Programleder for Lydverket, Asbjørn Slettemark. Foto: Torbjørn Berg
IKKE BAND, MEN MERKEVARE: - Kiss gjør dette utelukkende for å tjene penger. Det finnes ikke et snev av veldedighet eller sympati i det Gene Simmons holder på med, sier Programleder for Lydverket, Asbjørn Slettemark. Foto: Torbjørn Berg Vis mer

- Kiss organiserer dette selv, og bandets hjemmeside er det eneste stedet du får kjøpt de ulike pakkene. Det eneste vi har gjort, er å holde av det antall billetter Kiss vil vi skal holde av til disse pakkene. Jeg kan bekrefte at vi har holdt av billetter til pakker solgt via bandets nettside til de to konsertene i Norge i juni, sier markedssjef i Live Nation, Kristin Svendsen.

LAGET DOKUMENTAR: Stig Karlsen (nr. 4 fra høyre) fulgte Kiss, og lagde dokumentaren «Maskefall: Den usminka historien om Kiss». Her er han sammen med bandet i Oberhausen 2008, fra venstre: Tommy Thayer, Paul Stanley, Eric Singer, Stig Karlsen, NRK-kollega Roy Hilmar Svendsen og Gene Simmons.
LAGET DOKUMENTAR: Stig Karlsen (nr. 4 fra høyre) fulgte Kiss, og lagde dokumentaren «Maskefall: Den usminka historien om Kiss». Her er han sammen med bandet i Oberhausen 2008, fra venstre: Tommy Thayer, Paul Stanley, Eric Singer, Stig Karlsen, NRK-kollega Roy Hilmar Svendsen og Gene Simmons. Vis mer