Ville du betalt for en iPad-avis?

Sand i Sahara eller flaskevann - det er spørsmålet.

HÅPER PÅ IPAD: En rekke avishus prøver å ta betalt for egne iPad-utgaver — i konkurranse med sine egne, gratis nettutgaver. Foto: Scanpix
HÅPER PÅ IPAD: En rekke avishus prøver å ta betalt for egne iPad-utgaver — i konkurranse med sine egne, gratis nettutgaver. Foto: ScanpixVis mer

||| Har du allerede skaffet deg en iPad? Da er du det amerikanerne kaller en «early adopter»; en teknologisk sofistikert nettbruker som vil ha de nye dingsene først. Da er du etter alle solemerker også en aktiv forbruker av reklamefinansierte nettaviser og sosiale medier.

Nettaviser er som kjent gratis. Likevel lurer VG og mediemogul Rupert Murdoch på om du kunne tenke deg å betale for skreddersydde avisutgaver for iPad.

DE SKAL VÆRE mer papirliknende; penere å se på og tydeligere seksjonert — men nødvendigvis også mindre oppdaterte og nettsentriske. Murdoch skal starte egen brukerbetalt iPad-avis. iPad kommer i offisielt salg i Norge i løpet av høsten, og VG skal lansere en iPad-utgave som gir brukerne en redigert leseropplevelse ved frokostbordet, med «begynnelse og slutt».

Ideen ser ut til å være å kombinere noen av papiravisas styrker med video og andre digitale elementer, til en slags hybridmodell man kan ta betalt for.

I AVISHUS verden over spør man seg nå om dette er en modell som lar seg selge. På styrerommene går kalkulatorene varme i forsøk på å beregne inntektspotensialet.

Men foreløpig er markedsresponsen lunken.

En titt på bestselgerlista over betalte nyhetsapplikasjoner til iPad, viser at det er såkalte RSS-lesere og andre produkter som samler nyhetsinnhold fra mange kilder som selger. Blant de rene avisene sniker Le Monde og The Times seg så vidt inn, på 18. og 19. plass.

Det hører også med til historien at blir hevdet at avisene og magasinene som har satset tungt på egne iPad-utgaver, ikke bare har pådratt seg store utviklingskostander, men også større kostnader til å brekke om iPad-utgaven dag for dag, enn de har til papirutgaven.

HÅPER PÅ IPAD: Rupert Murdoch. Foto: SCANPIX
HÅPER PÅ IPAD: Rupert Murdoch. Foto: SCANPIX Vis mer

Det er ikke godt nytt for dem som ser for seg at papiravisa skal på pædden og gjøre seg fet.

KAN DET TENKES at det er tvert imot er dagens annonsefinansierte nettaviser som står best rustet til å profittere på endringene i avislesingen som iPad og liknende surfebrett vil skape?

Nettavisa er jo allerede på iPad gjennom nettleseren Safari. Teknologien gjør det enklere og hyggeligere å lese den ved frokostbordet, på T-banen på vei til jobben, og i sofakroken etter middag. Med leserkontakt større deler av døgnet, blir nettavisene også mer attraktive for annonsørene.

En ren iPad-avis skal altså ikke bare konkurrere med andre iPad-aviser, men med sin gratis søsteravis på web, og med konkurrentenes webutgaver.

Dessuten med RSS-lesere, blogger, Twitter og andre tjenester som bidrar til å gi brukerne oversikt over hva som skjer i verden. En ganske skummel vei å gå er å svekke bredden og dybden i det reklamefinansierte nettproduktet, og på denne måten ofre markedsandeler på gratis-weben for å subsidiere den betalte iPad-avisa.

DA ER DET NOK mer konsekvens i Rupert Murdochs hårete og hasardiøse strategi. Ettersom han også stenger sine webaviser for gratisbruk, blir ikke skrittet over til en betalt iPad-utgave like stort.

Men VG har ingen planer om å ta betalt for sin vanlige webavis. VG har, sammen med Dagbladet, vært førende i å bygge et massemarked for den reklamefinansierte nettavisa som er nærmest unikt i internasjonal sammenheng. VG-sjef Torry Pedersen kjenner nettbrukernes psykologi. Han tror åpenbart det er mulig å selge en iPad-avis.

Det gjenstår å se om det blir like vanskelig som å selge sand i Sahara, eller like lett som å få nordmenn til å betale for vann på flaske, selv om det er gratis i springen.

HÅPER PÅ IPAD: Torry Pedersen. Foto: SCANPIX
HÅPER PÅ IPAD: Torry Pedersen. Foto: SCANPIX Vis mer