FRONTER: Jan Fredrik Karlsen er frontfigur for Beat.no, en ny norsk nettbutikk for mp3-filer.
FRONTER: Jan Fredrik Karlsen er frontfigur for Beat.no, en ny norsk nettbutikk for mp3-filer.Vis mer

Ville du kjøpt en mp3-fil av denne mannen?

Ny, norsk mp3-butikk med Jan Fredrik Karlsen i front. Feil produkt til feil tid, mener vår anmelder.

||| Hvis du har valget mellom a) en musikktjeneste som lar deg høre millioner av sanger gratis og reklamefinansiert, eventuelt reklamefritt for en hundrelapp i måneden, og b) en nettbutikk der du får fire nedlastbare mp3-filer for samme beløp: Hvilket alternativ velger du?

Det var det jeg trodde. Det er nok dessverre dårlig nytt for Beat.no, en ny, norsk musikkbutikk for stykksalg av mp3-filer som lanseres i dag. (For oss som tilbake i juratiden sto bak musikkavisa Beat, har navnet spesielle assosiasjoner, men det skal ikke brukes mot tjenesten.)

Bak musikktjenesten med det fine navnet står fire gründere fra øya Mjømna nord for Bergen, med drahjelp fra blant andre Idol- og X-Faktor-general Jan Fredrik Karlsen og artisten Ralph Myerz. Karlsen er talsperson for tjenesten, og hans muntre kontrafei dukker også opp på reklamebannere flere steder i tjenesten.

For noen vil muligens dette i seg selv være et argument for å bruke pengene et annet sted.

20 kroner uka Forretningsmodellen er også noe spesiell. Vi snakker om en musikktjeneste det koster mer enn 80 kroner måneden å være medlem av - før du har hørt en eneste låt. Streaming er det ikke snakk om, her er det godt, gammeldags stykksalg av nedlastbare, DRM-frie mp3-filer til fem kroner stykket. Vel å merke dersom du er medlem. For ikke-medlemmer er prisen 10 kroner stykket. Vi tar det én gang til: Du betaler 20 kroner i uka, mer enn 80 kroner i måneden, for å få lov til å kjøpe mp3-filer til fem kroner stykket.

Målt mot mengden musikk du får per krone hos Wimp eller Spotify, er dette selvsagt et direkte latterlig dårlig tilbud.

For en nyetablering i markedet i 2010, er det disse aktørene som må regnes som hovedkonkurrentene. Men i rettferdighetens navn er det heller ingen av de andre konvensjonelle mp3-butikkene som kan konkurrere på pris mot de nye streamingtjenestene. Målt mot de etablerte aktørene i mp3-nedlastingsmarkedet, kommer Beat.no tilsynelatende atskillig bedre ut. En mp3-fil hos Platekompaniet eller iTunes koster 8 kroner. Er du medlem på Beat.no, slipper du unna med 5 kroner.

Men regnestykket er mer komplisert, og går bare i pluss om du kjøper syv låter eller mer i uka.

For syv mp3-filer hos Beat.no blir prisen 55 kroner, inkludert en ukes medlemskap. Det samme antallet filer koster deg 56 kroner hos Platekompaniet eller iTunes. Da har du spart én krone. Handler du enda mer hos Beat.no, sparer du tre kroner per låt.

Dårlig timing  Å lansere en nettbutikk for stykksalg av mp3 nå, er ikke spesielt god forretningsmessig timing, for å si det forsiktig. Mye tyder på at streamingtjenestene over noe tid vil overta markedet for nettsalg av musikk til vanlige forbrukere fullstendig. Beat.no lanseres midt i den knallharde kampen mellom markedsleder Spotify og den norske storsatsingen Wimp, i regi av Platekompaniet, Aspiro og Telenor. Det spekuleres i disse dager også  om Apple vil lansere en egen iTunes-streamingtjeneste, på utviklerkonferansen WWDC førstkommende mandag. Apple kjøpte nylig stramingtjenesten Lala, og stengte den 31. mai. At selskapet vil komme med et abonnementstilbud enten nå eller seinere, er nærmest hevet over tvil.

I tillegg er det som kjent noe som heter piratkopiering og fildeling.

Er du likevel blant dem som foretrekker å betale for å ha dine mp3-filer til odel og eie, er neste spørsmål hvilken butikk du skal velge.

Du må handle mye Prismessig er Beat.no først attraktiv om du er medlem og kjøper mer enn 28 låter i måneden. Er du ikke medlem, ligger tjenesten  to kroner over konkurrentene per låt. Album koster da 100 kroner, mot 80 hos konkurrentene.

Likevel påstår Beat.no at de selger til «innkjøpspris». Her må det være noen som har fått en dårlig deal.  

Kan så Beat.no konkurrere på brukervennlighet, veiledning og andre kvalitetskriterier? En rask titt viser at nykommeren står langt tilbake for både iTunes og Platekompaniet i redaksjonell veiledning og presentasjon av musikken. Designmessig er tjenesten grei, men helt uspennende.

Alle former for kobling mot sosiale medier, mulighet til å dele spillelister og så videre, glimrer med sitt fravær.

Til gjengjeld er registreringen meget rask og enkel, du bare oppgir mobilnummer, velger et passord og er i gang.

Kjøp kan belastes direkte på mobilregninga. Dagbladet.nos testkjøp fungerte problemfritt. Det var nesten i overkant: Musikken ble automatisk kopiert inn i mitt iTunes-bibliotek og begynte å spille uten at jeg hadde bedt om det.

Det er et pluss at musikkene er DRM-fri og fungerer på alle mp3-spillere.

Kvaliteten ser ut til å være på vanlig, godt mp3-nivå, fra 320 kbps og nedover. Noen valgmuligheter på kvalitetsnivå eller filformater finnes ikke.

For lite, for sent Førsteinntrykket er at dette er en kurant, men uspennende tjeneste for deg som fortsatt foretrekker å kjøpe mp3-filer til stykkpris i disse Wimp- og Spotify-tider, med en prismodell som kun er interessant for deg som kjøper 30 låter eller mer i måneden. Det er nesten leit å si det, men jeg er redd dette blir alt for for lite, alt for sent.

Hovedproblemet er at forretningsmodellen til Beat.no er i ferd med å gå ettertrykkelig ut på dato. Å komme med stykksalg av mp3, i konkurranse med Spotify og Wimp? Her er man rett og slett noen år for sent ute. Det er fryktelig lenge i nettbransjen.

Gjør deg opp din egen mening her, eller gi din vurdering i kommentarfeltet: Har stykksalg av mp3 noe for seg i 2010?

Følg meg på Twitter.com/janomdahl