Ville du latt barna dine se dette?

I Norge er fantasy først og fremst en barneboksjanger.

HVA NÅ? Om to uker er det over og ut for verdens største tv-serie. Foto: HBO NORDIC
HVA NÅ? Om to uker er det over og ut for verdens største tv-serie. Foto: HBO NORDICVis mer

Akkurat nå – i tilfelle du ikke har fått det med deg – er verdens største tv-serie inne på oppløpssida. Om drøye to uker er det over og ut for «Game of Thrones», og millioner av seere verden over kommer til å lure på hva i all verden de skal bruke fritida si på nå. Mange av dem er nyklekkede fantasyfans. Tidligere var drager og riddere og magiske sverd noe bare de mest ihuga nerdene våget å ta med seg ut av barnerommet, men «Game of Thrones» har gjort det stuereint for voksne å diskutere alt dette rundt lunsjbordet.

Slutten på det åtte sesonger lange eposet kommer etter alle solemerker til å skape enorme kollektive abstinenser, og en gylden mulighet for alle dem som lever av å dekke slike behov, det være seg tv-kanaler, bokhandler eller forlag. Men hvordan svarer norsk bokbransje på dette?

Ved å sende dem tilbake til barnerommet.

NB! SPOILERE: Hva forteller traileren oss, og hvilke løse tråder må nøstes opp i? Tronetid-panelet snakker om hva de tror at kommer til å skje nå som slaget om Winterfell er over. Vis mer

Her til lands har fantasysjangeren fått stemoderlig behandling i en årrekke. I 2012 skrev fantasyforfatter Kristine Tofte en kronikk i Dagbladet, der hun spurte hvorfor i all verden norske forleggere viste så liten interesse for en av verdens mest populære sjangre. Hun hevdet at «norsk forlagsbransje er en gammel dame som ønsker å dø hjemme, omgitt av sine nærmeste».

Fantastisk litteratur, samlebetegnelsen på fantasy, science fiction, dystopier og lignende, er riktignok en kjempesjanger innen barne- og ungdomslitteraturen. Og den påvirkes kraftig av populærkulturelle trender. Det så vi på all den nye internatskolefantasyen som fulgte i kjølvannet av «Harry Potter». Eller raset av paranormal romantikk som fulgte «Twilight»-suksessen, og bølgen av «Hunger Games»-aktige samfunnskritiske dystopier, som ennå ikke har ebbet ut.

«Game of Thrones» har også påvirket ungdomslitteraturen, både her hjemme og ute. Et ferskt eksempel er svenske Johan Theorin, som nylig debuterte som ungdomsbokforfatter med «Slaget om Salajak». Fra før av er han kjent for flere kritikerroste krimromaner med skrekkelementer, men det er symptomatisk at da han endelig skulle gå «all in» med episk fantasy, ble det for en yngre målgruppe. Mannen som har gjort det til et varemerke å skremme vannet av leserne sine, følte plutselig at han måtte dempe brutaliteten. Det sier han i et intervju med Svenska Dagbladet, der han også forteller at den nye bokserien er direkte inspirert av «Game of Thrones».

«Men, men..!» tenkte jeg da jeg leste det. Er det noe «Game of Thrones» er kjent for, så er det vel brutalitet! Det er også så langt fra barnelitteratur man kan komme, kan vi legge til. Ikke bare på grunn av mengden blod og sex, men vel så mye på grunn av historiens kompleksitet, referanserikdom og sjangerlek. Det er jo dette som har gjort serien så populær, også blant dem som vanligvis rynker på nesa når de hører f-ordet. Bokserien «En sang om is og ild» av George RR Martin, som tv-serien er basert på, rommer enda mer. Men mye av det vil nødvendigvis gå over hodet på mindre erfarne lesere.

Derfor er det synd at norsk bokbransje ennå ikke ser ut til å ta fantasysjangeren skikkelig på alvor. Den har og har lenge hatt en enorm voksen leserskare, men de leser mest på engelsk. På norsk finnes bare noen spredte utgivelser og oversettelser, først og fremst utgitt på småforlag som Front eller nå nedlagte Vendetta. Ellers må du lete i barnebokhyllene. Noen gjør det, hvilket ble tydelig da Siri Pettersen kom med «Ravneringene»-trilogien på Gyldendal for noen år tilbake - en episk fantasyserie som traff mange voksne lesere, til tross for ungdomsbokmerkelappen.

Den hører til unntakene. De fleste norske fantasybøkene er helt klart ungdomsbøker, med temaer som først og fremst treffer en aldersbestemt målgruppe. Mange av dem er gode bøker, men voksne fantasyfans som går på jakt i barnebokhyllene, vil fort bli skuffet. For de har for lengst lært at sjangeren kan romme så mye mer.

Det er forunderlig at ikke flere norske forleggere har sett det samme, i en tid da bokomsetningen synker, andre medier truer, og bransjen debatterer hvordan de skal få folk til å fortsette å lese norsk litteratur.

  • «Game of Thrones»-fan? Meld deg inn i Facebook-gruppa til Dagbladets talkshow «Tronetid»!
 
Tronetid - Dagbladets «Game of Thrones»-program
Offentlig gruppe · 295 medlemmer
Bli medlem av gruppen
Endelig kommer avslutningen på en av tidenes største tv-suksesser. Følg avslutningen av «Game of Thrones» med oss i Dagbladet. Vi lover analyser, for...