Ville Elvis brukt et potensmiddel?

Fans i harnisk over Viagra-reklame.

(Dagbladet.no): I juli begynte en noe spesiell reklame å rulle over amerikanske fjernsynskjermer. I en bar ute i ørkenen sitter det et band i førtiårene og jammer. De teller opp, «One, two, three, four» og begynner å synge de lett gjenkjennlige strofene til Elvis Presleys «Viva Las Vegas».

Men noe er galt. Deler av teksten er endret og da refrenget til slutt dukker opp, er «Viva Las Vegas» erstattet med tekstlinja «Viva Viagra». Det er en reklame for det kjente potensmiddelet.

Nå er fansen i harnisk over det de oppfatter som helligbrøde. YouTube-postingene av reklamen er bombardert med skjellsord i kommentarfeltene. Også bloggerne er opprørte. «Elvis ville snudd seg i grava!» står det på msnbc-bloggen Ads of the Weird.

Ifølge BloombergNews er tanken bak reklamen at det skal bli mindre pinlig for menn å benytte seg av produktet.

Legemiddelfirmaet Pfizer har de siste årene slitt med salget av Viagra, som siden 2003 har falt med elleve prosent.

Det var Doc Pomus og Mort Shuman som i sin tid skrev «Viva Las Vegas». Reklamebyrået McCann Erickson har lisensiert låta fra Warner/Chapell Music og omgjort den til «Viva Viagra».

Men det er ikke bare Elvis-fansen som har problemer med «Viva Viagra».

Michael Weinstein, styrelederen for AIDS Healtcare Foundation, gikk i juli ut med en pressemelding der han kritiserte reklamen. Helseorganisasjonen mener at Pfizer promoterer Viagra som et festdop og ikke advarer om farene ved ubeskyttet sex.

Elvis Presley er intetanende med i en reklame for Viagra. Foto: Scanpix
Elvis Presley er intetanende med i en reklame for Viagra. Foto: Scanpix Vis mer

De hevder at Viagra er en av årsakene til at HIV-smitten øker blant eldre menn og homofile.

- Pfizer er skamløse. Med alle sin city- og Las Vegas-referansene er et åpenbart at de vil at Viagra skal assosieres med fest. Det handler ikke om en helsetilstand, det handler om prestasjonsangst, sier Weinstein ifølge BloombergNews.

Det er for øvrig ikke første gang reklamebransjen forsøker å benytte seg av gamle helter. I 2004 søkte et reklamebyrå om å få lov til å bruke Johnny Cash-låta «Ring Of Fire» i en reklamefilm for hemorroide-kremen Preparation H. Forslaget ble avslått av familien.