Ville gi opp bandet

Kristin Asbjørnsen (31) var i ferd med å gi opp bandet Dadafon. Forrige uke fikk de Alarmpris, og i kveld er de Spellemann-favoritter.

TØNSBERG (Dagbladet): Dadafon var for et år siden helt på felgen. Sanger, låtskriver og frontfigur Kristin Asbjørnsen var i ferd med å gi helt opp.

- Vi kom til et metningspunkt. Var lei av å ikke selge plater, kjempe i motbakke, gi ut plater selv og hele tida ha dårlig økonomi. Vi ga oss selv en sjanse til, sier Asbjørnsen.

3 ganger 6

Resultatet, albumet «Visitor», er Spellemann-nominert, og i kveld kan popprisen være deres - i hvert fall hvis Dagbladets musikkredaksjon fikk bestemme. I fjor sommer kom ep-en «Release Me», og ble anmeldt til terningkast 6 i Dagbladet. I høst var «Visitor» ute, som også fikk en 6-er på terningen. Forrige helg spilte bandet på Bylarm, og konserten ble også premiert med seks prikker på terningen.

Gode kritikker over alt til tross, Dadafon har ennå ikke solgt 5000 plater av «Visitor», og er fremdeles et hemmelig band .

- Ingen store plateselskaper ville gi ut «Visitor», men det lille enmannsselskapet Via Music sa ja. Én eneste annonse i Dagbladet var hele markedsbudsjettet. Resten skyldes jungeltelegrafen og vår idealistiske dugnadsånd.

Pop eller jazz

Hardt arbeide og utholdenhet betaler seg.

- Vi spiller mye. Var på Midemfestivalen i høst og fikk viktige kontakter i Frankrike, Tyskland og Storbritannia. Folk har vanskelig for å båssette oss. Vi fikk Alarms jazzpris, mens vi er nominert i Spellemanns popklasse.

Kristin Asbjørnsen angrer ikke at hun holdt ut, selv om flere bandmedlemmer er byttet ut. Dadafon har også gått fra å være et band som har vært influert av afrikansk tradisjonsmusikk og spirituals, til å bli et komplekst sammensatt poporkester.

Uro og utladninger

- Musikken er sammensatt, men jeg er ti ganger mer kompleks. Det handler om energi og utladning. Det er mye uro i musikken, akkurat som i meg.

Asbjørnsen er opptatt av gammel poesi, og halvparten av tekstene på «Visitor» er hentet fra 1800-tallspoeter som Christina Rossetti, Elizabeth Barrett Browning og Walt Whitman.

- Jeg er både romantiker og melankoliker. Enten jeg låner gamle dikt eller skriver selv, er det sorgfull kjærlighet med mye trass i seg det handler om.

For tre år siden fikk Asbjørnsen og hennes andre band, det mer jazz/pop/elektroniske Krøyt, en Spellemannpris i åpen klasse. Hun er i alt Spellemann-nominert fire ganger.

- En pris betyr at vi får oppmerksomhet. For Krøyt har det vært viktigst i utlandet - en Norwegian Grammy skader ikke.

FAVORITT: Det er ingen tvil om at det er Kristin Asbjørnsen som er sjefen i Dadafon. Bak fra venstre: Kenneth Kapstad, Øyvind Engen, Eirik Øien og Jostein Ansnes.