SA OPP: Fred Michael Olsen (40) og kona Connie Olsen (34) tok Canal Digital på ordet og ville si opp abonnementet sitt. Det viste seg å ikke være så enkelt. Foto: Privat
SA OPP: Fred Michael Olsen (40) og kona Connie Olsen (34) tok Canal Digital på ordet og ville si opp abonnementet sitt. Det viste seg å ikke være så enkelt. Foto: PrivatVis mer

Ville si opp abonnementet med Canal Digital - måtte betale for to måneder

Fred Michael (40) og Connie (34) mistet 13 kanaler.

(Dagbladet): Mange tv-seere fortviler over svarte tv-skjermer.

Både TVNorge og Canal Digital har de siste dagene blitt kontaktet av en rekke seere som er irriterte over at tv-krigen går utover tv-tilbudet de har betalt for. På Facebook-sidene til selskapene raser kundene over situasjonen.

Mistet 13 kanaler Connie Olsen (34) og hennes ektemann er blant dem.

- Jeg synes det er veldig dumt at Canal Digital hisser på seg så mange kunder, for det må til syvende og sist dreie seg om småpenger for et så stort selskap. Vi har vært fornøyd med alle kanalene, men når denne situasjonen oppsto, var ikke veien lang til å si opp abonnementet. Vi mistet 13 kanaler, sier seksbarnsmora som har mange ivrige tv-tittere i familien.

Natt til mandag mistet over 2,8 millioner nordmenn tilgangen til Discovery Netverks tv-kanaler da forhandlingene mellom TVNorge-eier Discovery Networks og Canal Digital-eier Telenor strandet. Dette rammer også Viasat-kunder. 

Må betale i to måneder Partene ble ikke enige om hvor mye Telenor skal betale for å kunne distribuere Discoverys kanaler, som blant annet inkluderer nevnte TVNorge, samt Eurosport, Discovery og MAX.

Da tv-skjermene gikk i svart opplyste Canal Digital at deres kunder har rett til å si opp sitt abonnement i kjølvannet av kanal-tapet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det viste seg å ikke være så lett for Connie og ektemannen.

- Hvis de ikke ble enige, bestemte vi oss for å bytte. Vi ville avslutte vårt abonnement som Canal Digital tilbød etter denne tv-krigen begynte. Vi brukte det som argument for vår henvendelse, men ble bedt om å betale for inneværende måned og ut oppsigelsestiden på en måned, sier hun og fortsetter:

- Jeg synes det er fryktelig dårlig gjort at vi ikke får si opp avtalen som de lover uten å måtte krangle med dem. De drar inn penger så det synger etter, så jeg synes det er smålig at denne krangelen skal gå utover oss som tv-seere, sier Connie Olsen som først skrev om hendelsen på bloggen sin.

Informasjonssjef Tormod Sandstø sier til Dagbladet at kundenes tilfredshet er det viktigste for dem.

- Vi står fortsatt ved dette tilbudet. De kundene som vil si opp skal kunne gjøre det. Jeg kan ikke gå inn i enkeltsaker, men under disse omstendighetene skal ikke våre kunder være nødt til å betale ut oppsigelsestiden. Vi har prøvd å være åpne fra starten på kundenes rettigheter og de har muligheten til å si opp abonementene. Vi gjør alt vi kan for at denne situasjonen skal gå over, og håper den er midlertidig, sier Sandstø.

- Vi håper jo aller helst at kundene er tålmodige, sier han.

For Connie Olsen og ektemannen Fred Michael Olsen tok tålmodigheten slutt. De har nå avsluttet sitt kundeforhold med Canal Digital.

SKAL IKKE VÆRE SÅNN: Informasjonssjef Tormod Sandstø. Foto: Telenor
SKAL IKKE VÆRE SÅNN: Informasjonssjef Tormod Sandstø. Foto: Telenor Vis mer

- I kveld skal vi se Ylvis. Det skal være sikkert og visst, sier Connie som har tegnet nytt abonnement hoe en annen leverandør.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram