Vin Diesel drar en spansk en

«GTA» møter «Burnout» i «The Wheelman».

SKUESPILLEREN Vin Diesel har mange interesser: skytevåpen, damer, eksplosjoner, ekstremsport, forferdelige filmmanus, raske biler og dataspill — ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.

I spillet «The Chronicles of Riddick: Escape From Butcher Bay» gjorde han en overraskende og imponerende reprise i rollen som Riddick. Hans første (og ifølge noen eneste) nevneverdige rolle.

Den mørke førstepersonskyteren var et ytterst sjeldent eksempel på en vellykket spilladapsjon av et filmkonsept.

Denne gangen er det spillet som kommer først. «Wheelman» er forhistorien til den planlagte filmen med samme navn, og den sjenerøse skuespilleren har lånt bort utseende, stemme og navn til begge deler.

HANDLINGEN I «Wheelman» foregår i Barcelona, der Milo Burik — en kar som likner veldig på Vin Diesel — flyr rundt i en übertrang t-skjorte og er sjåfør for byens kriminelle.

Historien spinner rundt en form for gjengkrig der forskjellige fraksjoner veksler mellom å hjelpe og skyte etter Milo, eller noe sånt.

Jeg sluttet å bry meg da den sjette erkeskurken med kjempefalsk aksent dukket opp. Da trengte jeg rett og slett ingen motivasjon for å skyte noen lenger.

Men historien kan det være det samme med, spillets styrke ligger nemlig i kjøringen. Selv om du iblant hopper ut av bilen for å skyte litt og gjemme deg bak kjekt plasserte blomsterpotter, er det fokusert mest på bilkjøring og kamper på veien.

Artikkelen fortsetter under annonsen

1

BILENE KAN BRUKES som våpen, ved at du med den høyre spaken kan bruke kjøretøyet som en rambukk i ønsket retning. Du lader også opp fokus ved å kjøre bra og ved å skape heftige situasjoner som å kjøre i feil retning og kræsje gjennom ufarlige gjenstander i gata.

Dette fokuset lar deg dra noen overdrevne spesialtriks. Bilen kan for eksempel få ekstra fart, vrenge 180 grader, skyte bensintankene på forfølgende biler, for så å svinge tilbake i samme fart. Alt i kledelig slow motion. Dette er ganske simpelt, men samtidig har det ønsket effekt.

Disse kontrollene gjør spillet til en slags blanding av en mindre begavet «GTA»-klone og «Burnout». Det betyr noen svært intense biljakter gjennom den katalanske arkitekturen.

BARCELONA ER forenklet men likevel lett gjenkjennelig, så de fleste landemerkene er der for dem som orker å lete etter dem.

På veiene kjører det små bybiler, og når gudene smiler en Vespa. Det eneste som ser mer malplassert ut enn Vin Diesel på en Vespa, er en dataanimert Vin Diesel med et litt for stort hode på en Vespa.

Det som redder spillet fra å bare være ufrivillig morsomt er måten de har løst bilkampene på. Det er rett og slett mer engasjerende enn spillene det er blitt inspirert av.

Når hovedpersonen til enhver tid kan åpne døra i fart og kaste seg over til bilen foran, elimineres mye dødtid og vi får lange, uavbrutte actionsekvenser.

BRUMLEBASSEN Diesel får glassene i kjøkkenskapet til å klirre hver gang han prater og gjør det han vanligvis gjør på kinolerretet.

Vin Diesel drar en spansk en

Han forteller oss at det er OK å være litt bajas iblant. Skulle bare ønske at bajasen var litt mindre repeterende og litt mer underholdende.