TERNINGKAST TRE: Vin Diesel prøver å gjøre «xXx»-konseptet om til en ny «Fast & Furious»-franchise – altså vil filmserien først finne formen på femte forsøk, skriver Dagbladets anmelder. Video: Zero Media Vis mer

Anmeldelse: «xXx: Return of Xander Cage»

Vin Diesel prøver å skape en ny «Fast & Furious»

Den tredje «xXx»-filmen er en utmattende blanding av Pepsi-reklame, FHM-fotoshoot og bortkastet kampsportkoreografi.

FILM: Få hadde spådd at Vin Diesel – en mann som har kultivert et image som en blanding av en menneskelig Oakley-brille og hele verdens kjøtthuet-i-huset-ved-siden-av – skulle seile opp som et symbol på de progressive aspektene ved Hollywoods identitetspolitiske selvransakelse.

xXx: Return of Xander Cage

3 1 6

Action

D. J. Caruso

Vin Diesel, Donnie Yen, Deepika Padukone, Samuel L. Jackson m.fl.

27. januar 2017

xXx: Return of Xander Cage

«xXx-trem forvandling.»

Mangfoldig
Men vi lever i en magisk tid der alt kan skje, og nå har «Fast & Furious»-franchisens frontfigur bestemt seg for at han trenger enda en inkluderende actionfilmserie med en stor og variert rollebesetning. Dermed har han børstet støvet av figuren Xander Cage – en globetrottende Robin Hood med blodårene fulle av Red Bull – og hyret inn internasjonale storheter som Donnie Yen, Tony Jaa, Deepika Padukone og, eh, Neymar, for å slå ondskapen i trynet og gi hverandre high fives etterpå.

Denne nye utgaven av «xXx» er med andre ord «Fast & Furious» med ekstremsport istedenfor bilkjøring, og i D. J. Carusos regi har den endt opp som en blanding av Pepsi-reklame, FHM-fotoshoot og bortkastet kampsportkoreografi. Det er en oppskrift på idioti – et filmatisk univers hvor DJ-ing er en like essensiell leiesoldategenskap som parkour og kung fu, og hvor dialogen er en eneste lang «that’s what she said»-vits – men ikke desto mindre en form for idioti som i de rette hender potensielt kan ende opp som framifrå filmunderholdning.