Vingeklipping av ombudsordningen

OMBUDENE: Etter at støvet rundt ansettelsen av nytt barneombud har lagt seg, kan det være grunn til å vurdere de mer prinsipielle forholdene rundt denne saken. Regjeringen og andre har tatt til orde for at nå skal åremålsperioden for ombudene bli mer reell. De skal ikke automatisk få sin andre åremålsperiode, men må søke stillingen i reell konkurranse. Dette er prinsipielt sett meget uheldig. Ved å sette i gang en reell ansettelsesprosess ved utløpet av det sittende ombuds første åremålsperiode har departementet med et slag redusert uavhengigheten til alle ombudene som ligger under regjeringens ansvar. Prisen for å gjøre en politisk kursendring i forhold til barneombudet er at ombudsordningene som sådan er redusert til regulære, politisk styrte kontrollorganer. Beslutningen om å behandle spørsmålet om fornyelsen av ombudets åremål som en regulær ansettelse var derfor både uklok og prinsipielt uheldig.

Som de andre ombudene ansettes barneombudet på åremål. Åremålsperioden er på fire år, med mulighet for gjenoppnevning en gang. Ombudet skal være et sterkt og uavhengig interesseorgan for barn både overfor offentlige myndigheter og private. I motsetning til ledere av vanlige offentlige etater og tilsyn skal ikke ombud vise politisk finfølelse og ta hensyn til den sittende regjeringen. Derfor må ombud ha særlig trygghet og forutberegnelighet i stillingen.

Åremålsstillinger med adgang til gjenoppnevning er generelt uheldig for stillinger som forutsetter en særlig uavhengighet. Dette er man oppmerksom på i alle land hvor man har slike ordninger. Forutsetningen for at dette ikke skal undergrave uavhengigheten, er at gjenoppnevning er rutinemessig. Ellers vil jo den som sitter i stillingen innrette sin virksomhet etter hva som gir best mulig sjanse for gjenoppnevning. Og det er ikke meningen at ombudet i sin virksomhet skal skjele til hva tilsettingsmyndigheten kan tenkes å legge vekt på i en ny ansettelsesrunde. Dette har hittil vært forstått og lagt konsekvent til grunn av skiftende regjeringer.

Regjeringen har nå revet teppet under ikke bare barneombudets, men også diskrimineringsombudets og forbrukerombudets legitimitet. Alle ombud må, hvis de trives i jobben, ha øye til hva departementet vil like og mislike. Dette er meget uheldig for ombudsinstitusjonen. Løsningen ligger likevel ikke i å legge ombudene inn under Stortinget, for det vil svekke det politiske ansvaret for ombudenes institusjonelle og politiske rammebetingelser. Vi kan jo ikke legge opp til et system hvor alle offentlige ledere som skal ha en særlig uavhengighet legges direkte under Stortinget. Løsningen ligger i å gjeninnføre den eneste forsvarlige ordningen for slike stillinger: at den samlede perioden et ombud kan forvente er klart definert på forhånd, og at dette følges konsekvent opp i praksis.