Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Vinglete drama

Sprikende fortelling om sorg og overgangen mellom barn og voksen.

FILM: Hvordan ville du taklet at moren din tok livet av seg? Sytten år gamle Hallam Foe håndterer sorgen ved å nærmest isolere seg fra omverden. Han kikker og overvåker mennesker, i stedet for å leve med dem. Han nekter å løsrive seg fra barndommen og stenger seg inne i en slags fantasiverden. Og i tillegg klandrer han sin stemor, hans fars tidligere sekretær, for tragedien. En mistanke som gnager så vondt at Hallam rømmer til London. Her finner han en kvinne som likner på moren hans, og med det får Hallam en ny besettelse.

Favner for bredt

«Hallam Foe» er en film om å takle sorg, men det er også en film om den perioden i livet da man beveger seg mellom barn og voksen og oppdager egen seksualitet. Men at en film handler om en usikker ung mann i ubalanse, forsvarer ikke det faktum at filmen i seg selv er vinglete. «Hallam Foe» spriker sjangermessig mellom drama, romantisk komedie og thriller, og inneholder en dyptgående familietragedie, en søt romanse og en perversjon som hovedpersonen ikke har kontroll over.

Filmskaperen favner i hele tatt bredt - for bredt - mister essensen langs veien, og forsøker å knyte det hele sammen i en slags overraskende finale. Vel, jeg tror ikke på det.

Spennende tematikk

I hovedrollen finner vi Jamie Bell («Billy Elliot»), en av Storbritannias mest lovende skuespillere, likevel framstår 21 år gamle Bell i overkant voksen for sin 17 år gamle karakter.

Hvorvidt Hallam bare er en kåt ung mann, eller om han i virkeligheten er en deprimert gutt fullstendig uten virkelighetsoppfatning, blir heller aldri tydelig nok, og hovedpersonen framstår derfor like vaklende som resten av filmen.

Tematikken er spennende og det ligger utvilsomt en god historie i bunnen, men David Mackenzie makter aldri å overføre den kritikerroste romanen filmen er bygd på til det store lerretet.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media