Vinner nyhetskrigen

NRKs relansering av Dagsrevyen blir godt mottatt av seerne. Flere og flere ønsker å se Nina Owing & co.

TV-seerne vil heller se Dagsrevyens Nina Owing enn TV2s Nyhetene med Siri Lill Mannes. Det viser ferske seertall fra Norsk Gallup. I løpet av de første oktoberukene har Dagsrevyen i gjennomsnitt samlet 868000 seere hver eneste dag. Dette gjør programmet til det desidert mest sette nyhetsprogrammet på fjernsyn denne høsten. TV2s Nyhetstime har i samme periode hatt 376000 seere i snitt. Tar man bort økonomi- og underholdningsnyhetene i sendingen har TV2 hatt 516000 seere.

Øker mest

- Vi har lagt om Dagsrevy-sendingene i høst og det ser tilsynelatende ut til å falle i smak hos seerne, sier Dagsrevy-sjef Viggo Johansen til Dagbladet.

- Vi har færre saker enn før, går mer i dybden, bruker mer stoff fra distriktene, mer «live-stoff» og flere gjester i studio. Målet var å ligge mellom 800000 og 900000 i høst. Nå har vi flere dager ligget på ca en million. Klart vi er fornøyd, sier Dagsrevy-sjef Viggo Johansen.

Store begivenheter har også bidratt til NRK-økningen. Dessuten avslører seertallene at halvparten av NRK-seerne er over 50 år.

- Hva tror du er årsaken til at TV2 tilsynelatende ikke har lyktes med seertallene for Nyhetstimen?

- Litt tidlig

- Det vet jeg ikke. Klokka 18.30 er kanskje litt tidlig for nyhetsprogrammer. Jeg tør egentlig ikke spekulere på dette, sier Viggo Johansen.

- Vi klarer ikke å slå Dagsrevyen på mange år ennå. Dersom vi har 400000 nyhetsseere i snitt, er vi godt fornøyd, sier TV2s nyhetsredaktør Kjell Øvre Helland.

PS: Den store nyhetssatsingen på NRK2 har imidlertid ikke vært noen stor suksess for Viggo Johansen & co. Programmet har flere uker på rad hatt omkring 40000.

I FØRINGEN: Nina Owing (t.v.), Ingvild Bryn og Ingolf Håkon Teigene er mer populære enn Siri Lill Mannes når TV-seerne skal velge nyhetsprogram.