VANT: Martin Halla vant «The Voice» i 2012. Han angrer ikke på deltakelsen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpix
VANT: Martin Halla vant «The Voice» i 2012. Han angrer ikke på deltakelsen. Foto: Jon Olav Nesvold / NTB scanpixVis mer

«The Voice»

Vinnere reagerer på «ødeleggende» platekontrakt: - Var verdt det

Beroliger deltakere etter at jurist slaktet årets «The Voice»-kontrakt

- Det er en dårlig platekontrakt, men Universal er forståelsesfulle. Min erfaring er at det ikke er noe å være redd for i det hele tatt, skriver Knut Marius Djupvik i en melding til Dagbladet.

Han vant den andre sesongen av talentprogrammet «The Voice» i 2013, og dermed også en platekontrakt med Universal Music.

Fredag mottok TV 2 og Universal Music sterk kritikk fra jurist Espen Eldøy i Musikernes fellesorganisasjon.

- Denne kontrakten kan ødelegge en musikkariere, sa han om avtalen årets deltakere må inngå med Universal Music og nederlandske Global Music & Talent Agency B. V. (GMTA).

Dermed har Dagbladet bedt de fire tidligere vinnerne av programmet om å dele sine erfaringer med kontraktene.

- De må ikke bekymre seg, sier Djupvik.

«Bundet»

Ifølge Eldøy er det verste som kan skje årets deltakere at vedkommende vinner «The Voice». Dette med forbehold om at Universal Music velger å benytte seg av retten de har til å gjøre kontrakten deres gyldig.

- Da kan artisten være bundet i 15-16 år, sier han.

Vilkårene, som er de dårligste Eldøy har sett, er avtalt på forhånd og ikke mulig å forhandle på. Slik var også ordningen i de tidligere sesongene.

Fjorårets vinner, Thomas Løseth, svarer ikke Dagbladets henvendelser. Men Martin Halla (2012), Knut Marius Djupvik (2013) og Yvonne Nordvik Sivertsen (2015), har alle valgt å svare kortfattet gjennom SMS og Messenger.

Bare Sivertsen er fortsatt under kontrakt med Universal. Ingen av dem angrer på at de meldte seg på.

- Det koster å ta snarveien gjennom talentprogrammer, men det kan være verdt det, skriver Martin Halla.

«Verdt det»

30-åringen gjorde suksess med singelen «Illuminate The Sky» i 2013, som har blitt strømmet over åtte millioner ganger på Spotify. Siden den tid har imidlertid suksessen uteblitt. Hans siste singel fra 2017, har til sammenlikning rundt 17 000 strømninger.

- Det var verdt det for meg fordi programmet fikk meg opp på et nivå som gjorde at jeg kunne leve av musikken, selv om kontrakten ikke nødvendigvis var veldig god, skriver Halla.

Jurist Espen Eldøy reagerer på at årets deltakere får kort tid til å skrive under på en kontrakt han omtaler som «svært omfattende» og «uetisk». Han mener det er svært vanskelig for artistene å tjene penger på musikkarrieren under kontraktens vilkår.

Knut Marius Djupvik argumenterer på sin side for at han tjener langt mer penger på musikk nå, enn han gjorde før programmet.

BEROLIGER: Knut Marius Djupvik vant «The Voice» i 2013. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix
BEROLIGER: Knut Marius Djupvik vant «The Voice» i 2013. Foto: Vegard Grøtt / NTB scanpix Vis mer

- The Voice og tiden etter har vært natt og dag for meg. Det er nesten daglige jobbforespørsler og musikk gikk fra å være en hobby til en jobb jeg lever godt av. I mitt tilfelle solgte vi ikke nok plater og da avsluttet vi avtalen og ble enige om å kanskje snakkes seinere om jeg hadde noe kult på gang. Platekontrakten tar høyde for mye, men det vil ikke si at de kommer til å benytte seg av det, skriver han.

VANT: Yvonne Nordvik Sivertsen vant «The Voice» i 2014. Foto: Privat
VANT: Yvonne Nordvik Sivertsen vant «The Voice» i 2014. Foto: Privat Vis mer

Yvonne Nordvik Sivertsen skriver at hun hadde meldt seg på igjen, selv om hun hadde visst hva hun gikk til.

- Jeg har fått til en hel del med kontrakten jeg fikk, selv om jeg selvfølgelig skulle ønske opsjonsavtalene ikke er som de er.

«Lave sjanser»

Nestor i musikkbransjen, Stein Bjelland, tror en romantisk idé om de tre store plateselskapene: Universal, Warner og Sony, henger igjen hos mange artister.

- Historisk sett er det de store plateselskapene som har hatt ressurser til å drive talentutvikling. Lenge måtte man gjennom de for å kunne få oppmerksomhet rundt musikken sin. Slik er det ikke lenger. Et godt alternativ er å gjøre det harde arbeidet selv. Det finnes ingen «quick fix».

Han forklarer de «dårlige» vilkårene med at det er liten sjanse for at deltakerne lykkes. Dermed forsøker plateselskapene å tjene penger på flere deler av artistenes virke, tror han.

- I talentprogrammer får stort sett alle som er med litt oppmerksomhet, før det dabber av. Plateselskapene gjør en risikovurdering. Med disse deltakerne er sjansens for å lykkes relativt liten, så da blir vel forslaget til vilkårene tilsvarende.

Velvilje

Bjelland har selv vært under en stor kontrakt med Sony Music som bandmusiker, og seinere i karrieren vært manager for blant annet Kvelertak.

- Jeg har masse erfaringer med Universal i Norge, og jeg er sikker på at de er klar over at disse vilkårene ikke er særlig bra. Men erfaringen min er at de er interessert i å jobbe bra for artistene sine, sier han.

Også Arne Svare, en av Norges mest erfarne managere, tror Universal Music har gode intensjoner for artistene.

- Det som har endret seg i platebransjen er at kontraktene kan være stramme, men håndteringen er mer vennlig enn den var før.

Han reagerer likevel på innholdet i årets «The Voice»-kontrakt.

- Det er mye i denne kontrakten som høres ganske spesielt ut. Den er absolutt i det lavere sjiktet av hva som finnes. De eksemplene jeg har sett på kontrakter med TV har i utgangspunktet helt veldig mot plateselskapets side, men vi har alltid forhandlet oss fram til en avtale vi synes er rimelig.

Universal Music Norge og TV 2 har ikke svart Dagbladets henvendelser i denne saken.