- Vinneren er...

PARIS (Dagbladet): «Og vinneren er...» er som en forhåndsbestemt meny, der salgstall og markedsandeler betyr mer enn litterære kvaliteter.

Vinneren av årets Goncourt-pris, Frankrikes høyeste litterære «Oscar», Jean-Jacques Schuhl - for romanen «Ingrid Caven» - hadde bakgrunnsmaterialet for hånda. Han deler livet med den tyske sangerinnen.

  • Akkurat i år kan man kanskje ikke beskylde forlaget Gallimard for å ha «produsert» Goncourten, slik det oftere og oftere ser ut til å være tilfelle med Frankrikes mest høyverdige priser. Utdelingen hvert år er et litterært sirkus der bare de beste eller mest aktive litterære agentene hører hjemme. Alle vet at prisen bare deles ut til de største forlagene - Le Seuil, Gallimard eller Grasset - og at prissirkuset i dag er et pokerspill dem imellom. Dommen faller hvert år, første mandag i november, på restaurant Drouot i Paris. «Og vinneren er...» er som en forhåndsbestemt meny, der salgstall og markedsandeler betyr mer enn litterære kvaliteter.
  • «Ingrid Caven» er en lyrisk og distansert roman som varierer mellom destruktiv lidenskap og nostalgi, med mye svart humor. Jula 1943 sang Caven (4) «Hellige jul» for Hitlers soldater. 50 år seinere sang hun på slutten av et offisielt selskap i David-bydelen i Jerusalem. I mellomtida har hun levd femti liv. Andy Warhol, Bette Davis, Yves Saint Laurent og især Rainer Werner Fassbinder, Cavens tidligere mann, spiller sentrale roller underveis. Caven har også vært på grensen av terrorismen.
  • Goncourt-prisen fører til vanvittige salgstall. En Goncourt selger vanligvis i rundt 300000 eksemplarer, litt av en bragd selv i et litterært land som Frankrike. Derfor er det røde båndet som festes rundt vinnerboka så viktig. Slik kan en forlegger skreddersy en utgivelse til Goncourt-prisen ved hjelp av gode medierådgivere underveis. Men det er ikke alltid nok. 1998 er et godt eksempel på det. Da fikk Paule Constant Goncourt-prisen, men det var en helt annen forfatter, Michel Houellebecq, som skapte sensasjon med sin bok «Elementære partikler», som solgte mye mer enn Constant.
  • Tidligere Goncourt-vinner Pascal Lainé kaller Goncourt et litterært motehysteri. Han synes selv han aldri burde ha vunnet. Goncourt er blitt et spørsmål om marketing, hevder mange.
  • I så fall burde Frédéric Beigbeder ha vunnet i år med sin bok «99 franc». Han har jobbet ti år i et reklamebyrå og har deltatt i alle mulige litterære debatter på TV. At han kom til kort, er faktisk positivt for Goncourt, et halmstrå av respektabilitet.