DEBATT

Debatt: Kunst

Vinneren og taperne

Det er Bjarne Melgaard som er taperen når det gjelder kunst.

VIL BYGGE DØDSHUS: Bjarne Melgaard i sitt atelier i New York. Nå vil han bygge et svart «dødshus» i Edvard Munchs gamle kunstnerkoloni på Ekely. Prosjektet er omstridt. Foto: Johannes Worsøe Berg
VIL BYGGE DØDSHUS: Bjarne Melgaard i sitt atelier i New York. Nå vil han bygge et svart «dødshus» i Edvard Munchs gamle kunstnerkoloni på Ekely. Prosjektet er omstridt. Foto: Johannes Worsøe Berg Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Bjarne Melgaard kaller dem som er imot huset hans tapere. Pussig. Jeg trodde det nettopp var taperne, de marginaliserte og outsiderne, han heiet på i kunsten sin. Alle dem, og alt det som representerer noe urent, mørkt, skittent, farlig, populærkulturelt og tabubelagt.

Men det er naturligvis lenge siden noen leet på et øyebryn av fuck, faen og fisting. Alt dette han en gang var med på å løfte inn i høykulturen fem minutter senere enn pønken og moten, er blitt så gullende rent og riktig at det har omtrent like mye futt som en sjømannsprest som flesker til med et «jøss», «fyttirakkern» og «herregud» under høymessen. Kort sagt, det er Melgaard som er taperen når det gjelder kunst. I hvert fall dersom poenget hans var å anvende seg av den energien som lå i overskridelsen.

Men Melgaard er ingen taper når det gjelder makt. Han prøver nemlig ikke å argumentere for sin sak, han nøyer seg med å skjelle ut dem som er uenig med ham. Naturlig nok. For går du i ett med tidsånden, har du ikke behov for argumenter. Det er det som er maktens privilegium. Andre må rettferdiggjøre seg ved å argumentere. På den måten søker de legitimitet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer