ULV I FÅREKLÆR: Musikkelskere som får høre et musikkanlegg i toppklassen for første gang, lyser opp som lyspærer, sier Jonathan Valin, en av hi-fi-bransjens mest respekterte og fryktede skribenter. Alle foto: Jan Omdahl
ULV I FÅREKLÆR: Musikkelskere som får høre et musikkanlegg i toppklassen for første gang, lyser opp som lyspærer, sier Jonathan Valin, en av hi-fi-bransjens mest respekterte og fryktede skribenter. Alle foto: Jan OmdahlVis mer

- Vinyl låter bedre enn digitalt 9 av 10 ganger

Hi-fi-anmelder Jonathan Valin mener det beste stereoanlegget er det du ikke hører.

- Jeg har skrevet 11 romaner, men blir jeg bedt om å skrive autografer, sukker Jonathan Valin. Den skrivende redaktøren i det amerikanske hi-fi-magasinet The Absolute Sound har nettopp skriblet en hilsen til en entusiastisk argentinsk importør av et stereoprodukt han har uttalt seg positivt om.

VALIN er en av verdens mest innflytelsesrike skribenter på sitt felt, og det er verken første eller siste gang Dagbladets samtale med ham på den årlige hi-fi-messa i München blir avbrutt av folk som vil bort og hilse på. Som en av de mest profilerte kritikerne i et av de to ledende amerikanske hi-fi-tidsskriftene - det andre er Stereophile - er han fryktet og omstridt, men åpenbart også en mann med mange venner.

Valin fikk jobb som hi-fi-skribent etter at sjefredaktøren i The Absolute Sound hadde lest «The Music Lovers», en av Valins krimromaner om etterforskeren Harry Stoner. I boka spiller en gruppe audiofile og platesamlere en nøkkerolle.

Valin ser ut til å ha lagt forfatterskapet på hylla, og bruker i stedet sin kritikkerroste penn til å formidle inntrykk av hi-fi-utstyr han hører på messer, hos produsenter og hjemme i lytterommet. Å reise rundt på de største hi-fi-messene i USA og Europa, der Valins jobb vanligvis er å vurdere de aller mest eksklusive høyttalerne i prisklassen fra 100.000 kroner kroner og oppover, kan nok fortone seg som en drømmejobb for audiofile. Men noe latmannsliv er det ikke, forsikrer han:

Artikkelen fortsetter under annonsen

EKSAMEN: En representant for høyttalerprodusenten Audio Physic venter tålmodig mens Valin henter fram mer referansevinyl.
EKSAMEN: En representant for høyttalerprodusenten Audio Physic venter tålmodig mens Valin henter fram mer referansevinyl. Vis mer

- Det er ufattelig mange produkter. Man blir mettet, utslitt. Man skal rekke rundt til alle disse rommene i løpet av tre dager, men en tung bag med kamerautstyr, iPad og LP-plater, og gi en grundigst mulig vurdering av det man hører i hvert eneste rom.

Når Valin kommer inn i et lytterom, går produsentens representanter opp i rett. Her kommer en av en liten håndfull kritikere som bidrar sterkt til å definere hvordan et nytt produkt tas imot i markedet.

Avhengig av hva slags avspillingsutstyr som finnes, tar Valin enten fram sine egne brente cd-plater, eller aller helst noen av sine velbrukte referanseplater på vinyl, gjerne konsertopptak med Leonard Cohen, Joan Baez, gitaristen John Fahey eller avant-jazz-pianisten Ron Blake. Det er musikk han kjenner ut og inn, og som han vet hvordan låter når de gjengis optimalt. Det gjør det sjelden på støyende hi-fi-messer:

- Det er ikke ideelt. Men alle har de samme problemene. Naboen spiller høyt, dårlig akustikk, dårlig strøm. Så når noe låter eksepsjonelt vet man ikke alltid om det er rommet, oppsettet, anlegget eller en kombinasjon. Men med årene blir man flinkere til å skille romproblemer fra lyden av komponentene. Jeg bruker ofte 20-30 minutter i et rom, og tar mye notater.

PÅ JOBB: De tyske Audio Physic Virgo 25 Plus-høyttalerne var blant messens mest naturlig lydende, ifølge vår mann.
PÅ JOBB: De tyske Audio Physic Virgo 25 Plus-høyttalerne var blant messens mest naturlig lydende, ifølge vår mann. Vis mer

UTÅLMODIGE HÅNDBEVEGELSER fra Valin signaliserer at han vil ha volumet ned, eller opp. Hvorvidt det øvrige publikum er interessert i Joan Baez, ser ikke ut til å sjenere ham. Valin har en jobb å gjøre, men understreker at hans vurderinger bare er akkurat det:

- Jeg er et individ, med en spesifikk smak i musikk og hi-fi. Det finnes andre med like gode ører som foretrekker annen musikk og annet utstyr. Man må ikke se min vurdering som et bibelsk pålegg. Jeg ville aldri kjøpt noe bare fordi en fyr som meg sa jeg likte det. Man må høre selv.

Men hva er egentlig god lyd?

VALIN har tidligere plassert audiofile i tre hovedgrupper hva angår lydpreferanser. Det er de som foretrekker lyden av akustiske opptak av akustiske instrumenter, og som vil ha utstyr som får disse til å låte mest mulig «live» og dynamisk, uavhengig av hvor bra eller dårlig opptaket faktisk er. Så er det de som vil ha utstyr som får all musikk tid å låte «bra», det vil si stimulerende, vakkert, tilgivende og ikke anstrengende. Og så er det de som vil ha et mest mulig transparent og avslørende system, der musikken låter nøyaktig så bra eller dårlig som opptak, miksing og mastring har gjort den. Valin plasserer seg, kanskje ikke så overraskende, i den tredje gruppen.

PÅ FORSIDA: Norske Hegel gråt nok ikke over å komme på forsiden av The Absolute Sound i 2011.
PÅ FORSIDA: Norske Hegel gråt nok ikke over å komme på forsiden av The Absolute Sound i 2011. Vis mer

- Høyttalere og alt annet i avspillingskjeden må «forsvinne» som lydkilder. De må være nøytrale, gjennomsiktige, med høy oppløsning, sømløs sammenheng i lydbildet fra høyeste til laveste frekvens, lav forvrengning og en høy grad av realisme snarere enn romantikk.

Man kan kanskje si at hans idealanlegg er et man ikke hører i det hele tatt. Noen vil kanskje finne det overraskende etter dette at Valin mener en god platespiller gjør jobben bedre enn digitale kilder:

- Det er stort potensiale i høyoppløst digital lyd. Men vet du hva; jeg foretrekker vinyl. Du hører ikke på en serie tall som er en opphakket sampling av musikken. Det som er gravert i rillene er selve lydbølgene som traff mikrofonen. Når det gjelder å få musikk til å låte magsisk og levende, er analogt bedre enn digitalt ni av ti ganger.

Valin er optimist på hi-fi-bransjens vegne, selv om tida da alle dannede hjem hadde et stereoanlegg ser ut til å være ugjenkallelig forbi:

HJEMME HOS: Et testoppsett i Valins lytterom, med Magico Q5-høyttalere og lydforbedrende bjeller i karbonstål fra Synergistic Research. Foto fra Jonathan Valins blogg.
HJEMME HOS: Et testoppsett i Valins lytterom, med Magico Q5-høyttalere og lydforbedrende bjeller i karbonstål fra Synergistic Research. Foto fra Jonathan Valins blogg. Vis mer

- High end vil være her for alltid. Det er en liten arv som går fra generasjon til generasjon. Det er det ekstremt dyre og det rimelige som overlever, mens alt i midten sliter. Men sett musikkelskere som aldri har hørt high end-lyd foran et bra anlegg, og de lyser opp som lyspærer. De visste rett og slett ikke at det var mulig.

Les Jonathan Valins omtale av de beste høyttalerne på High End-messen i München her.