VIL GJENSKAPE GODFØLELSEN: iTunes LP forsøker å gjenskape den gode, gamle albumfølelsen som LP-plata gir,  i et digitalt format. Foto: JØRN H. MOEN/DAGBLADET
VIL GJENSKAPE GODFØLELSEN: iTunes LP forsøker å gjenskape den gode, gamle albumfølelsen som LP-plata gir, i et digitalt format. Foto: JØRN H. MOEN/DAGBLADETVis mer

Vinyl på dataskjermen

Kan iTunes LP redde albumformatet?

||| (Dagbladet.no): «Spill album», står det på en button en kamerat har fått laget seg. Han misliker det fragmenterte konsumet av enkeltlåter på nettet, og vil slå et slag for den gode, gamle langspilleren.

Ikke at singelen står lavt i kurs hos oss som vokste opp før iTunes, the Pirate Bay og Spotify: Snarere tvert imot. Sjutommers vinyl i grønn samlemappe var begynnelsen på et liv med musikk.

MEN DET ER noe med albumet. Det er romanen, der singelen er novellen. Albumet representerer en større, mer helhetlig kunstnerisk visjon, og får en tydeligere plass i artistens kronologi og i musikkhistorien.

Derfor var det høytid da Beatles-katalogen ble sluppet på cd i eksklusive, remastrede samlebokser i mono og stereo forrige uke. Noen av oss kjente likevel i magen at utgaven vi virkelig venter på, er presset på 180 grams audiofil vinyl og pakket inn i originalomslag av papp som lukter av lim, lakk og love.

Mens cd-plata er en forgjengelig og sjelløs plastbit for lagring av noen fattige hundre megabyte binærkode, har vinylen en helt annen permanens.

Min 1969-utgave av «Abbey Road» knitrer og spraker, men jeg selger den aldri.

NOEN HÅPET at datoen 09.09.09 også skulle bli dagen da Beatles-katalogen dukket opp i iTunes Store. Det skjedde ikke, og skjer neppe før Paul McCartney er under torva. I stedet lanserte Apple et nytt salgsformat for album i mp3-format, kalt iTunes LP.

Artikkelen fortsetter under annonsen

EKSTRAUTSTYR: Noen av de første albumene som selges som iTunes LP, med digitalt ekstrautstyr.
EKSTRAUTSTYR: Noen av de første albumene som selges som iTunes LP, med digitalt ekstrautstyr. Vis mer

Tanken er å gi forbrukere som er villige til å betale for det noe av vinylalbumets kvaliteter i digital tapning, gjennom forseggjorte utgaver med store bilder, animert grafikk, bakomvideoer, ekstrakutt, essays, omslagstekster og annet. Bak ligger erkjennelsen av at LP-plata var det eneste musikkformatet som virkelig hadde gjenstandskvalitet utover ren lagring av musikk og informasjon.

Klassikere som «The Doors», Grateful Deads «American Beauty» og Bob Dylans «Highway 61 Revisited» skal selges på denne måten, sammen med ferskvare fra Alice In Chains, Muse, Norah Jones, Jay-Z og andre.

APPLE og de fire store, multinasjonale plateselskapene som er med i prosjektet, håper dette skal lokke flere til å handle hele album. Det er god butikk, og mer tilfredsstillende for artister som opplever at stykksalg på nettet raner dem for kreativ kontroll.

På 1990-tallet var det cd-rom som skulle revolusjonere musikkformidlingen. Vi husker alle hvordan det gikk. iTunes LP skaper nok en rikere opplevelse, men for hvem?

Vi gamliser med et forhold til albumet som gjenstand får bare den sitrende godfølelsen av tjukk, svart vinyl. Unge netthoder plukker uansett albumene fra hverandre, fordi de ikke gidder bruke tid på de syv kuttene av elleve som ikke holder mål. Høytidsstunder med forseggjorte plateomslag i enerom er erstattet av deltakelse i en levende musikkultur på nettet. Litt artistrelatert multimedia på data- eller TV-skjermen snur neppe den utviklingen.

KANSKJE ville det vært en bedre investering for plateselskapene å lokke noen prosent av mp3-generasjonen inn i nærmeste spesialistbutikk for vinyl.

Der blir man fort hekta for livet.


Følg meg på Twitter: @janomdahl

AMERICAN BEAUTY: Grateful Dead-klassikeren er blant de første albumene som selges som iTunes LP.
AMERICAN BEAUTY: Grateful Dead-klassikeren er blant de første albumene som selges som iTunes LP. Vis mer