Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Virkeligheten vinner

CANNES (Dagbladet): Du og jeg er morgendagens tv-stjerner. Dokumentarer og såpeoperaer fra virkeligheten er billige å lage, og nå vinner de også kampen om seerne. Taperne er amerikanske komedieserier.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Dokumentarbegrepet er ikke hva det engang var, og det er ikke teknologien heller. Mange seere for en billig penge er en av årsakene til at markedet for dokumentarer i bred forstand har vokst så kraftig. Fantasien er uendelig, nye og unge aktører kommer på banen, kameraene er små og billige og seerne kaster seg over de nye programmene.

Doku-såpe

Som seer vil du merke det i form av økt fokus på dokumentarer i bred forstand, fra den tradisjonelle faktadokumentar til videodagbøker à la «U:Filter» til «Reality tv»: hverdagsdramatikk folk kan kjenne seg igjen i. Det gjør ikke noe om det i tillegg er underholdende.

Doku-såpen er kommet for fullt, og i England danker den ut det meste.

På NRK ble «Veterinærene i praksis» med norske Trude Moestue bare slått av «Derrick», og nå har kanalen planer om å lage sin egen doku-såpe. TVNorge har allerede prøvd seg med «Klar, ferdig, kjør», og seinere i år kommer det flere nye i samme sjanger på både TV2 og TVNorge.

Dokumentar

Tv-messa i Cannes, som ble avsluttet nå i helga, tyvstartet med en egen todagers messe for dokumentarprogrammer. To tredjedeler av titlene på hovedmessa var dessuten dokumentarer.

- Trendene innen tv styres av økonomi og teknikk. Dokumentarprogrammer koster 10- 15 prosent av hva det koster å lage drama, sier Tore Tomter. Han er redaksjonssjef for dokumentarinnkjøp i NRK.

- Jeg får inn 3000- 4000 programforslag og 1500- 2000 kassetter i året. Av det kan jeg kjøpe inn 150 timer, sier Tomter. Han tror dokumentarstoffet vil overta for situasjonskomedier og en del underholdningsformater. NRK produserer selv 300 dokumentartimer, og får 100 gjennom Nordvisjonen.

Palin

I handlekurven etter årets messe har han blant annet en subjektiv dokumentar om europeiske høyreledere og Michael Palins tredje reiseserie, «Full Circle».

- Forfatter og BBC-redaktør Nick Fraser diskuterer selv så busta fyker i «Journey to the right», sier han om serien som sendes 1. mai. Tomter har også med seg nyinnkjøpte serier om solsystemet, kroppen, dinosaurer, Røde Kors og den kalde krigen, samt programmer om Nelson Mandela, Kosovo, muren i Berlin, og om fyrverkeri og champagne i forbindelse med århundreskiftet.

Forvirret?

At tv-bransjen er uhyre kompleks, skjønner man etter å ha tråkket noen dager på det store messeområdet i Cannes sentrum.

Om du går deg vill i uttrykk som «digital-tv», «nisjekanaler», «DVD» og «interaktiv tv», kan det være en trøst at tv-folkene også er forvirret.

Men de må følge med hvis de skal holde på seerne. Idet tv-selskapene vender seg til en ny trend, kaster seerne øynene på noe annet.

Så raskt skifter det at man snakker om månedens favoritt.

På trendtoppen akkurat nå ligger også «formatene». Det er konsepter som lages i nasjonale versjoner, som «Jeopardy», «Robinson» og «Nytt på nytt».

Animasjon

Det snakkes også om en eksplosjon av animerte filmer på tv, også for voksne. Inspirert av suksessen til «The Simpsons» sendes tegnefilmer og dokkefilmer i beste sendetid, og NRK har sikret seg 32 episoder av satireserien «South Park».

Tegnefilminspirert actiondrama som «Xena» og «Hercules» er også populære.

Nisjekanaler

Ken Arber i Frank N. Magid Associates Inc., verdens største konsulentfirma innen tv og radio, jobber med ideer og konsepter for TV2.

Mange har spådd en eksplosjon i nisjekanaler, men Arber tror ikke vi vil få mange av dem i Norge. Til det er markedet for lite.

- Nisjekanalene vil være interessante inntil seerne oppdager mangelen på kvalitet, mener Arber.

- Spør vi seerne om de vil ha flere kanaler, svarer de ja, men det de ønsker er mer av det de allerede liker å se på. Men jeg har tro på en kanal med mange nisjer i ett: for eksempel fitness, sport og tv-kjøkken.

- Hva med nyhetsformidlingen?

- Der har det skjedd enorme forandringer. Teknologien, med digital redigering og satellittoverføring, gjør alt så umiddelbart. Antall nyhetsprogrammer vil øke, og teknologien fører til at dokumentarprogrammer får mer nyhetspreg. Nyheter er og blir hjørnesteinen for enhver kanal, sier Ken Arber.