Virus i helsetjenesten

Er vi i ferd med å få en helsetjeneste der økt byråkrati og kontroll fører til at kvantitet går foran kvalitet og hvor tilliten svekkes? Svaret på dette er ja.

MÅ TA ANSVAR: Nye velferdsreformer må har mer tillit og mindre kontroll, mener artikkelforfatteren, og appellerer til helseminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix
MÅ TA ANSVAR: Nye velferdsreformer må har mer tillit og mindre kontroll, mener artikkelforfatteren, og appellerer til helseminister Anne-Grethe Strøm-Erichsen. Foto: Thomas Winje Øijord / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Helse- og omsorgsdepartementet la 22. desember fram forslag til ny fastlegeforskrift. Ifølge Aftenposten samme dag uttaler helseministeren at fastlegereformen er en suksess, men den skal gjøres bedre med en ny forskrift. Selv om intensjonene sikkert er gode inneholder forskriften en rekke krav og kontrollsystemer, samt økonomiske sanksjoner.

Som flittig bruker av fastlegeordningen stiller jeg meg spørsmålet: Vil min utmerkede fastlege gjennom denne forskriften gi meg en bedre faglig behandling og en bedre oppfølging? Neppe. Neste spørsmål blir: Vil ikke forskriften med sine administrative pålegg føre til mer papirarbeid og mindre tid til pasientene? Høyst sannsynlig.

Et tredje og viktig spørsmål blir: Er disse byråkratiske kontrollfunksjonene relevant for legens kliniske hverdag? Neppe. Hovedspørsmålet blir: Er vi i ferd med å få en virusinfeksjon i helsetjenesten (og andre velferdstjenester) hvor økt byråkrati og kontroll fører til at kvantitet går foran kvalitet og hvor tilliten svekkes. Svaret på dette er ja.

På 70- 80-tallet startet et omfattende reformarbeid hvor offentlig sektor skulle fornyes og effektiviseres under slagordet omstilling. Svaret på denne omstillingen ble New Public Management (NPM) - en ledelsesfilosofi hentet fra privat sektor med bedriftsøkonomiske styringsprinsipper og markedsmekanismer. Sykehusreformen, Nav-reformen og andre omstillingsprosjekter har blitt preget av denne nye ideologien. I dag 30 - 40 år senere har vi kunnskap og erfaringer, som har ført til en stadig sterkere negativ kritikk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer