Viser vei

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

CD: Ikke la deg distrahere av at Suzanne Vega gjør comeback på Blue Note-etiketten. Dette er ikke jazz. Vega er mindre jazz enn Norah Jones, som heller ikke er særlig jazz. Å klistre den velkjente ellipse-og-rektangel-merket på EMIs poputgivelser er vel derimot ment å skulle signalisere en form for verdighet og noen klassiske, estetiske artistverdier, og da er ikke Suzanne Vega den verste man kan velge å smykke seg med. New York-hyllest

Enhver bekymring for at Vega, med Blue Note-logoen på toppen av sin nye platekontrakt, skulle finne på å gå i den søvndyssende voksenfolkpopfella, lage ikke-sanger med uutholdelige kvasijazzarrangementer og først og fremst appellere til rødvinsstundene til sitt aldrende kjernepublikum, viser seg å være helt grunnløs. «Beauty & Crime» er en sterk, New York-hyllende popplate («Ludlow Street» og «New York Is A Woman» er to av låttitlene), og hennes første plate på seks år.

I en alder av snart 48 år og med to tiår bak seg som inspirator for utallige kassegitarspillende låtskrivere, viser hun seg fra en side som bør sende de samme kassegitarspillende låtskriverne rett tilbake til skrivestua og øvingslokalet. Strålende opplagt

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer