Visible World

En vakker, men vemodig nerve gjennomsyrer Jan Garbareks nye plate, «Visible World». Denne nerven viser mer enn noe annet den melodiske og perfeksjonistiske helheten som preger alt det den norske verdensartisten berører.

Enda mer påfallende blir denne helhetsfølelsen når vi vet at «Visible World» samler flere enkeltstående prosjekter, deriblant musikken til Erik Byes søkende NRK-serie «Mangas Coloradas», til Kjersti Alveberg-balletten «Bønn» og til filmen «Trollsyn».

Med sitt faste musikerlag (Eberhard Weber, Marilyn Mazur og Manu Katché) og gjestespill fra Mari Boine og Trilok Gurtu, fanger Garbarek sensitive og tidløst vakre øyeblikk gjennom musikken.

Den er full av bevegelse, full av cinematisk innhold og preget av den enorme indre styrken som nærmest projekteres ut gjennom Garbareks såre, vare og buktende sax-toner.

«Visible World» er også Garbareks mest kommersielle plate, berørt av storheten på «Officium» og inderligheten fra «I Took Up the Runes».

Er det likevel én innsigelse mot plata, bør det være at vi kanskje savner den iherdigheten som preget hans banebrytende produksjon den gang han befestet seg som musikkverdenens store nye talent.