Visit Oslo slaktes av rasende A-ha-fans fra hele verden

Mener Instagram-konkurranse var en eneste stor bløff.

(Dagbladet): Turistkontoret Visit Oslo nedrennes av sinte kommentarer på sin Instagram-profil i dag. Bakgrunnen er en konkurranse der oppgaven var å tagge en selfie med #oslonxt, og premien er en reise til Oslo med billetter til Nobelkonserten 11. desember.

Der skal som kjent en viss poptrio fra Manglerud og Asker fremføre noen låter. Det har fått A-ha-fans fra hele verden til å kaste seg på. Nå raser de over resultatet og kaller Visit Oslo uhederlige.

Turistkontoret har nemlig trukket en profesjonell reiseblogger som vinner blant over 3000 innsendte bidrag - med det mange mener er en lite kreativ selfie som på et tidligere tidspunkt i konkurransen ble brukt for å fronte den.

Flere av de sinte kommentatorene mener også å kunne dokumentere at bloggeren Tiffiny Costello fra USA ble utpekt som vinner lenge før fristen var utløpt.

«Åpenbar favoritt» «Denne såkalte konkurransen er det mest skuffende, skamfulle og uetiske jeg har sett i hele mitt liv. Det handler ikke om hvem som vinner eller ikke, men hvordan alle disse menneskene ble behandlet som idioter», skriver en.

«Hvem vil besøke Norge hvis dere er så lite hyggelige og ukorrekte», skriver en annen.

«Hvis dere brukte bildet hennes for å promotere konkurransen var hun åpenbart en favoritt. Det har gitt henne en fordel», skriver en tredje.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også vinneren har fått merke vreden. Hun har måttet stenge sin egen instagramkonto på grunn av det hun omtaler som massiv hets, skriver hun i kommentarfeltet hos Visit Oslo.

- Det er en del A-ha-fans rundt omkring i verden som har gått bananas. Vi ønsket fokus på fredsprisen, men de har hengt seg veldig opp i at A-ha spiller på konserten. Da er det veldig mange, spesielt fra spansktalende land og USA, som har engasjert seg, og alle vil selvfølgelig vinne premien for å komme på konserten. Det er positivt og hyggelig, sier administrerende direktør Bente Bratland Holm i Visit Oslo til Dagbladet.

Kårer en ekstra vinner - Vi gjorde imidlertid en feil: Vi var uklare på når konkurransen ble avsluttet. Vi skrev at den varte til 18. november, ikke «til og med» 18. november, og valgte derfor vinneren onsdag, norsk tid. For å bøte på dette vil juryen vurdere alle bildene som kom inn i etterkant, og kårer ytterligere en vinner som får reise til Oslo med en venn, bo to døgn på hotell og være med på fakkeltoget og fredspriskonserten, sier hun.

En teknisk publiseringsfeil skal ha fått det til å se ut som om vinneren var kåret allerede i oktober - en feil som raskt ble rettet.

At vinneren er en profesjonell reiseblogger skal ha vært helt tilfeldig - fordi juryen kun vurderte bidragene slik de var publisert på Instagram.

Smakssak - Juryen hadde flere favoritter som matchet alle kriteriene våre. Hun som vant hadde tatt bildet foran Louvre i Paris. Hun som vant hadde tatt bildet foran Louvre i Paris og skrev «nå er vi her, oslo next». Det var nettopp det vi ville - sammenlikne oss med de store attraksjonene ute i verden. Derfor spurte vi om vi kunne bruke hennes bilde for å promotere konkurransen, og så ble det hun som vant. Vi visste ikke at hun var en reiseblogger, og avgjørelsen ble tatt av en uavhengig jury bestående av vår webredaksjon, sier Holm.

- At noen ikke liker vinneren, er selvsagt en smakssak, sier hun.

- Vil alle de negative kommentarene kunne skade Oslos renommé?

- Akkurat det er jeg ikke redd for. I utgangspunktet er det positivt at mange engasjerer seg, og vi er helt trygge på at vi ikke driver med juks eller fanteri, sier hun.