Vital veteran

Trivelig gjenhør med gammel mester

Terning5

KONSERT: En strålende Moldejazz-konsert for en måned siden hadde skapt atskillige forventninger til Charles Lloyd New Quartets konsert på Oslo Jazzfestivals avslutningskveld i går. Lloyd er fortsatt et stort navn, ikke minst takket være sin «gamle» kvartett fra 60-tallet med Keith Jarrett, Cecil McBee og Jack DeJohnette, og publikumsframmøtet viste at gammel kjærlighet ikke ruster.

Kvartettsamarbeidet med de unge, men allerede meriterte medspillerne – Jason Moran (piano), Reuben Rogers (kontrabass), Eric Harland (trommer) - har åpenbart hatt en vitaliserende effekt på den 70 år gamle saksofonstorheten, som etter tiår med ujevne prestasjoner viste seg fra sin beste side med albumet «Rabo de Nube» tidligere i år.

Vitalisert

Nå ble vel ikke gårsdagens kirkekonsert i Oslo en like ekstatisk opplevelse som klubbkonserten i Molde. Ikke desto mindre ble den et fint gjenhør med en original stemme i jazzen og med et komp som var en lise å lytte til, både som trio og i samspillet med Lloyd. Med tenorsaksofonen som første instrument gikk den gamle mester ut med fløyelstone og tidsopphevende ro i to vakre åpningslåter, ga seg deretter østlige, raga-influerte impulser i vold med tarogato – en slags blanding av trefløyte og sopransaksofon – som instrument, og spilte blues på altfløyte før han vendte tilbake til tenorsaksofonen og låt som en forminsket Coltrane.

Hilste til Jon

Alt klang veloverveid og vitalt og ble spilt uten store ledsagende fakter. De tre øvrige musikerne tok sine soli med stille bravur, men prioriterte eller det kollektive uttrykket med stor lojalitet. Lloyd ville selvsagt ikke vært Lloyd om han ikke hadde sagt noen formanende ord om miljøet og vår stakkars planet og musikkens lindrende kraft, hvilket han gjorde, samtidig som han – særdeles hyggelig – sendte en varm hilsen til sin gamle medspiller Jon Christensen, som satt blant publikum.