BOK: I de beste bokhandlerne i New York er det i de siste åra dukket opp en ny gruppe bøker, en ny sjanger, som har vokst og fortrengt andre sjangere til om ikke skyggenes dal så i hvert fall til kommersielle blindsoner.
Det dreier seg om real crime, autentiske forbrytelse, og er dokumentarbøker om bankran, drap, kidnapping, ja, hva som helst bare det er virkelig kriminalitet. Synsvinkelen skal verken ligge hos politi eller røver.
Sjangeren er naturligvis ikke ny, Gunnar Larsens «To mistenkelige personer» om drapet på en lensmann, Truman Capotes «Med kaldt blod», Norman Mailers «Bøddelens sang» og James Ellroys «The Black Dahlia», for ikke å snakke om sistnevntes spektakulære «My dark Places» der han skriver om drapet på sin egen mor, kan tjene som eksempler.
De dikteriske elementene i disse verken er nok større enn i mer rene utgaver av real crime. Skal det nå bli sånn at denne sjangeren skal erstatte kriminalromanen, slik biografien har erstattet dannelsesromanen? Det ser sånn ut i New York og etter dette danske verket sier det seg at se som konstruerer plot har fått en ny standard å matche.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger