Voldsomt rollebytte

Etter «Face/Off» kan et fredens adventslys og en snaps være påkrevet. John Woos mye omtalte film er en voldseksplosjon, men innehar også nok original handling til å heve den over hopen av actionfilmer. Og den har John Travolta og Nicolas Cage.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

De som fikk mer enn nok av Woos Hongkong-produserte «Hard Boiled», nylig vist på NRK 2, kan beroliges med at volden i «Face/Off» er mindre ubehagelig. Her er det tross alt Hollywood som står bak. Hva mannen har gjort «over there» er å finslipe sin måte å koreografere de utroligste action- og voldsscener på. De framstår som stiliserte blodsballetter. Det skaper en distanse til faenskapen, som gjør at den er til å bære. Samtidig er dette ingenting for de nervesvake. Og det hefter noen problemer ved Woos imponerende dyktighet.

I «Face/Off» er Travolta politimannen Sean Archer, som aldri har kommet over at psykopaten og sosiopaten Castor Troy (Cage) en gang drepte sønnen hans. Og, jada - barnemord vises med effektfull bruk av lyd. Nå er Troy på ferde igjen. I en spektakulær actionsekvens kan vi så nyte hvordan vår helt endelig får has på erkefienden, som rekker å si at han har plassert utslettelsesvåpen på ukjent sted i Los Angeles, før han sovner inn. Men ikke helt.

Hvem er hvem?

For idet Archer ved hjelp av hittil ukjent kirurgi har fått operert på seg skurkens fjes og skal gå «undercover» og nøste opp bombesaken, da våkner eklingen til liv og får Archers fjes på samme vis. Fiender fanget i hverandres kropper, altså, en katt-og-mus-lek involverende fru Archer (en utmerket Joan Allen), skurkekjærester, politi og innsatte. Å ta hverandres fakter og geberder krever kompetente skuespillere. Travolta og Cage gjennomfører fint, og man kan saktens filosofere litt over hvordan ondt og godt sameksisterer i menneskene i løpet av godt over to timer, der ingen egentlig vet hvem de skyter på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer