Vrikk på rumpa!

YouTube gir amerikanske kids dansedilla.

(Dagbladet.no): Los del Rio skjønte det med «Macarena», Las Ketchup klarte det med «The Ketchup Song» og nå har lokale amerikanske rappere også forstått hvordan man gjør en middelmådig låt om til en superhit. Man lager en dans, selvfølgelig!

Før internett kunne det ta år før en dansedille hadde spredd seg nok til å bli betegnet som en hit. I 2006 virket det derimot som om de lokale amerikanske hiphop-scenene klarte å skru sammen en ny dansehit hver uke - takket være YouTube. I sommer spilte for eksempel Harlem-tenåringene DJ Webstar og danseren Bianca «Young B» Dupree inn låta «Chicken noodle soup». De hadde tenkt til å inkorporere den i Webstars DJ-set.

Låta og dansen - som er inspirert av The Harlem Shake og The Toe Wop - ble raskt en hit på New Yorks tenåringsklubber, og etter hvert begynte folk å poste sine egne versjoner av dansen på YouTube.

Noen av videoene til «Chicken noodle soup» har over en million treff på YouTube, og i løpet av sommeren spredte dansen seg til barnerom og videomobiler over hele USA. Faktisk før låta ble spilt på radioen.

Men «Chicken noodle soup» er selvfølgelig ikke alene om å være et nettfenomen. Tidligere i år slapp Baton Rouge-rapperen Lil\' Boosie «Do the Ratchet». Låta ble en dansehit på YouTube og endte med å skaffe Lil Boosie en gullkantet platekontrakt.

I Atlanta, Georgia har rapsjangeren Snap ikke bare gitt D4L superhiten «Laffy Taffy», den har også framprodusert flere danser. Dem Franchize Boys gjorde furore med «Lean Wit it Roc wit it».

Og Young Dro har «Shoulder Lean»:

Hvem trenger danseskole når det finnes YouTube?

DANSEFEBER: Varianter av samme dans gjør hiphop-sanger til hits - og amerikanske tenåringer til YouTube-stjerner.
DANSEFEBER: Varianter av samme dans gjør hiphop-sanger til hits - og amerikanske tenåringer til YouTube-stjerner. Vis mer