ÅPNER FOR PRODUKTPLASSERING:  Underholdningsprogrammet «Skal vi Danse» har mellom 600 000-700 000 seere, og familieprogrammet er ett av de TV 2 nå vurderer å finansiere med produktplassering. Her er Hanne Sørvaag og Egor Filipenko i dansefinalen i fjor. Foto: Torbjørn Katborg Grønning /  Dagbladet
ÅPNER FOR PRODUKTPLASSERING: Underholdningsprogrammet «Skal vi Danse» har mellom 600 000-700 000 seere, og familieprogrammet er ett av de TV 2 nå vurderer å finansiere med produktplassering. Her er Hanne Sørvaag og Egor Filipenko i dansefinalen i fjor. Foto: Torbjørn Katborg Grønning / DagbladetVis mer

Vurderer skjult reklame i «Skal vi danse»

- Det er viktig at produktplasseringen er relevant og integrert i handlingen.

(Dagbladet): - Det er viktig at produktplasseringen er relevant og integrert i handlingen, hvis ikke er den lite verdt. Holder du opp en logo foran kamera blir det overtydelig, og får ikke samme virkning, sier André Jåtog, konseptutvikler i Produktavdelingen.

Selskapet ble opprettet i 2009, og eksisterer ene og alene for å klekke ut smarte produktplasseringer i norske filmer og tv-serier.

Vurderer «Skal vi danse» Det er sjelden tilfeldig hvilke varemerker rollefigurene i norske og internasjonale produksjoner omgir seg med. Eksempelvis er bilen til Aksel Hennies rollefigur Roger Brown i «Hodejegerne» produktplassert. Toyota betalte produsentene for at biltypen Toyota Lexus skulle eksponeres i filmen.

Men selv om praksisen har vært utbredt i filmer, er det først i år at såkalt produktplassering er blitt lov i norske tv-program.

I siste sesong av dramaserien «Dag» og underholdningsprogrammet «På hjul med Dag Otto» på TV 2, forekommer det derfor produktplassering. Det fra henholdsvis Thon Hotels og G-sport, som Dagens Næringsliv meldte tirsdag. Men mer er i vente:

PRODUKTPLASSERER:  Firmaet Produktavdelingen jobber utelukkende med å skreddersy produkter inn i tv- og filmproduksjoner. De holder til i samme bygg som TV 2 i Oslo, og fra venstre har vi Stig Haug, Marianne Lund og André Jåtog.  Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet
PRODUKTPLASSERER: Firmaet Produktavdelingen jobber utelukkende med å skreddersy produkter inn i tv- og filmproduksjoner. De holder til i samme bygg som TV 2 i Oslo, og fra venstre har vi Stig Haug, Marianne Lund og André Jåtog. Foto: Jacques Hvistendahl / Dagbladet Vis mer

- «Skal vi Danse» er et av flere konsepter som eventuelt vil bli vurdert hvis det kommer tilbake til høsten, men det er ingen konkrete ideer, sier Espen Barås Bye i TV 2 Konsept, kanalens egen avdeling for den nye måten å finansiere produksjoner på.

- Følger loven I går skrev Dagens Næringsliv at generalsekretær i Norsk Presseforbund, Per Edgar Kokkvold, er svært skeptisk til produktplasseringen, og varsler mulige endringer i Tekstreklameplakaten.

- «Skal vi Danse» er et underholdningsprogram med bred målgruppe, det retter seg mot hele familien, også barn. Ser TV2 på det som problematisk?

- Lovverket definerer klart hvilke programkategorier og produkter som kan benyttes. Dette forholder vi oss selvfølgelig til, svarer Barås Bye, og legger til:

- Norske tv-seere er ellers veldig vant til produktplassering fra utenlandske produksjoner på norsk TV, utenlandske kanaler som sender i Norge, og norske kanaler som sender fra utlandet.

Skreddersøm Selskapet Produktavdelingen har jobbet med flere filmer som «Kong Curling» og «Tina og Bettina». Nå er de involvert i flere kommende TV 2-program både innen drama og underholdning.

G PÅ BRYSTET:  I TV 2-programmet «På hjul med Dag Otto» ser vi produktplassering gjennom G sport-logoen på guttenes trøyer. Foto: TV 2
G PÅ BRYSTET: I TV 2-programmet «På hjul med Dag Otto» ser vi produktplassering gjennom G sport-logoen på guttenes trøyer. Foto: TV 2 Vis mer

De anser seg som et mellomledd mellom annonsør og prosjekt, og beskriver virksomheten som «skreddersøm» - de ivaretar både annonsørens ønsker, i tillegg til at reklamen ikke går ut over det kunstneriske produktet. Eksempelvis hadde det ikke passet Anders Baasmo Christensens rollefigur Benedikt Skovrand i «Dag» å sjekke inn på et eksklusivt hotell, men et kjedehotell som Thon var midt i blinken.

- Vi kommer ofte inn før manuset er ferdig. Vi leser det, kommer med innspill, diskuterer med produsenten og regissøren, før vi jobber ut mot mulig annonsører, sier Stig Haug, konseptutvikler i Produktavdelingen.

Mye penger Ifølge Medietilsynets skal produktplassering på TV tydeliggjøres, for eksempel ved at en logo med «PP» dukker opp på skjermen. I startfasen må kanalene merke sendingene med «programmet inneholder produktplassering».

- Produktplassering er markedsføringsmotivert, men siden det inngår i selve programmet vil ofte ikke seerne være klar over det. Derfor er det krav om at dette skal identifiseres på en tydelig og nøytral måte, skriver Hanne Sekkelsten, seniorrådgiver i Medietilsynet, i en e-post til Dagbladet.

Produktavdelingen forteller at de for en spillefilm henter inn mellom 500 000 kroner og 1,5 millioner per avtale, gjennom produktplassering.

STOR DEL:  Humorfilmen «Kong Curling» hadde ikke blitt realisert med mindre blant andre Eiendomsmekleren Aktiv, Pepsi og Plumbo spyttet inn penger, og spilte rollen som sponser for curlinglaget. Foto:  L-P Lorentzen/Euforia/ 4 1/2 Fiksjon
STOR DEL: Humorfilmen «Kong Curling» hadde ikke blitt realisert med mindre blant andre Eiendomsmekleren Aktiv, Pepsi og Plumbo spyttet inn penger, og spilte rollen som sponser for curlinglaget. Foto: L-P Lorentzen/Euforia/ 4 1/2 Fiksjon Vis mer

TV 2 ønsker ikke å kommentere hvor mye de tjener på produktplassering, eller hvor mye de betaler Produktavdelingen for sine oppdrag.

- Men ja, vi tjener penger på produktplassering, og på sikt kommer vi til å tjene mye penger sier Bye i TV 2 Konsept.

I TV-SERIE:  I den nye sesongen av tv-serien «Dag» er hotellkjeden produktplassert. Foto: TV 2
I TV-SERIE: I den nye sesongen av tv-serien «Dag» er hotellkjeden produktplassert. Foto: TV 2 Vis mer