Wagers variasjoner

Umiddelbart kan det virke som om Kira Wager prøver å nedtone maleriets prestisjefylte posisjon i Samtidskunstforum på Grünerløkka i Oslo.

Kira Wager presenterer maleri og digitalprint med samme motiv og identisk format ved siden av hverandre, og både den håndverksmessige metoden og den teknologiske trykkeprosessen er utført på rammeløse pvc-plater.

Hun tar sitt visuelle utgangspunkt i postkort fra forskjellige geografiske turistadresser. Innenfor denne typologiske fellesnevneren fins rikmannshus og striglete hageanlegg fra California, arkitekturutsnitt som markerer europeisk kulturtradisjon, og et nattlig Henningsvær med fiskeflåten i havn.

De digitaliserte «blow up»-bildene avslører sin realistiske «sannhetsgehalt» ved synlige spor som fargestikk, rasterpunkter og fotooptiske forvrengninger.

Ikke «håndmalt foto»

Wagers ambisjon med å gå ut fra disse standardiserte foreleggene er ikke illusjonen av det «håndmalte fotografi» man kjenner fra superrealismens maleri. Hun kan sikkert istemme forgjengeren Gerhard Richters utsagn om at fotografiene ikke gir ham motiver , men motivasjon til å fortsette maleriet i ei tid hvor mange mener mediets tid er forbi. Derfor forholder hun seg samtidig motivisk knyttet som malerisk fritt i forhold til prospektkortene.

Dette gir henne spillerom for en metodisk utprøving av ulike malemåter, som spenner fra det nesten naturalistisk nære til abstrahert ekspressiv omfortolking.

Likevel vitner både den klart definerte kompleksiteten i en ukrainsk havnescene og den summariske sammenfatningen av en elveutsikt mot ei kirke i Tyskland om samme resolutte realisering av de høyst ulike maleriske målsetningene.

Like bevisst tar Wager i bruk forskjellig malerredskap, og veksler uanstrengt fra pensel til sparkel og fingre.

Metodiker

Her er heller ikke noe forsøk på å skjule motivoverføringens hjelpelinjer i den klassiske kvadreringen av billedflaten, som blottlegges lik et gitter under gjennomsiktige malinglag. Metodikeren Wager markerer seg også i et solnedgangsmotiv som er fysisk utført i stripe etter stripe som et modernistisk colourfield-maleri. Tilsvarende løssluppent maler hun Lofoten-fjellet med fortynnet oljemaling i nesten akvarellaktig «vått-i-vått»-teknikk.

Dette kan lyde demonstrativt distansert, men Kira Wagers maleri går forbi den ytre tekniske bravur og pensler med en innlevende interesse for mulighetene i sitt medium som kan minne om pasjon.

DIGITALT OG HÅNDMALT: Kira Wager holder utstilling i Samtidskunstforum på Grünerløkka i Oslo.