Wagers variasjoner

Umiddelbart kan det virke som om Kira Wager prøver å nedtone maleriets prestisjefylte posisjon i Samtidskunstforum på Grünerløkka i Oslo.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

Kira Wager presenterer maleri og digitalprint med samme motiv og identisk format ved siden av hverandre, og både den håndverksmessige metoden og den teknologiske trykkeprosessen er utført på rammeløse pvc-plater.

Hun tar sitt visuelle utgangspunkt i postkort fra forskjellige geografiske turistadresser. Innenfor denne typologiske fellesnevneren fins rikmannshus og striglete hageanlegg fra California, arkitekturutsnitt som markerer europeisk kulturtradisjon, og et nattlig Henningsvær med fiskeflåten i havn.

De digitaliserte «blow up»-bildene avslører sin realistiske «sannhetsgehalt» ved synlige spor som fargestikk, rasterpunkter og fotooptiske forvrengninger.

Ikke «håndmalt foto»

Wagers ambisjon med å gå ut fra disse standardiserte foreleggene er ikke illusjonen av det «håndmalte fotografi» man kjenner fra superrealismens maleri. Hun kan sikkert istemme forgjengeren Gerhard Richters utsagn om at fotografiene ikke gir ham motiver , men motivasjon til å fortsette maleriet i ei tid hvor mange mener mediets tid er forbi. Derfor forholder hun seg samtidig motivisk knyttet som malerisk fritt i forhold til prospektkortene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer