Webern komplett

Den nye referanseinnspillingen av Webern komplett.

Ringen er sluttet. Komponisten Pierre Boulez, som angivelig begynte å dirigere i etterkrigstidas Paris fordi ingen andre kunne dirigere Webern ordentlig, feirer sin 75-årsdag med å utgi Webern komplett på CD.

Utgivelsen, på Deutsche Grammophon, er en milepæl, på flere måter. I Boulez' egen dirigentkarriere, fordi han så konsekvent har arbeidet seg bakover i historien, ikke minst med Webern som utgangspunkt. Og fordi han nå vender tilbake etter en lang ellipse gjennom Wagner, Mahler og andre romantikere, som har beriket fortolkningen av hans eget utgangspunkt. (Deutsche Grammophon gir smakebiter fra hele denne dirigentkarrieren på CD-en «The Artist's Album».)

Men utgivelsen står også støtt, helt på egne premisser. Boulez' presisjon skjærer Weberns figurer til som finslepne krystaller. Samtidig gjennomlyser han dem, slik at de skinner i hele sitt fargespekter og får oss til å se, og høre, hvordan de er skapt gjennom en uhyrlig komprimering av hele den store klassiske tradisjonen til miniatyrer. En liten gest kan plutselig favne en hel verden, der den minste lille tone skjelver av Weberns wiener-espressivo, som så mange av modernistene glemte på veien.

Så om det skulle være noen tvil tilbake: Dette er den nye referanseinnspillingen av Webern.