«West End på sitt beste»

LONDON (Dagbladet): Felicity Kendal og Frances de la Tour har erobret kritikere og publikum i London. De spiller to forelskede, gifte kvinner som venter på sin ungdoms kjærlighet - en franskmann.

Mens de venter, spiser og drikker te, blir fullere etter hvert og lider av kjærlighetskvaler og dårlig samvittighet i Noel Cowards farse «Fallen Angels».

  • Forestillingen på Apollo-teateret, like ved Piccadilly, har fått strålende kritikk. Latteren runger i salen, og de to kvinnenes forviklinger vil bli husket lenge, selv om det er en enkel forestilling om forelskede kvinner og dumme menn, en smart franskmann og en enda smartere husholderske som vet alt og kan spille piano som en konsertpianist.

«Ikke noe på Londons mange scener kan måle seg med denne fornyelsen av Noel Cowards tidlige suksess,» skrev Daily Mail. Daily Telegraph skrev: «Dette er West End på sitt beste...»

  • Det er flere andre fine komedier nå. Du kan le deg skakk under Michael Frayns «Noises Off», som er blitt kalt den morsomste farsen som er skrevet om teaterlivet bak scenen, på nasjonalteateret. Patricia Hodge er i hovedrollen som stjernen.

For å holde meg til komedier, så fortsetter den irske «Stones In His Pocket» (Duke of York-teateret) til april før den går til Broadway.

  • Barnestjernen Macaulay Culkin er blitt en ung mann og har debutert på London-scenen Vaudeville i «Madame Melville». Han spiller en tenåring som blir forført av lærerinnen. Den eneste grunnen til å se det er å oppleve Culkin i virkeligheten. For meg var heller ikke Daryl Hannah i «The Seven Year Itch» (Queens) noen stor opplevelse. Det er ikke nok å være Hollywood-stjerne.
  • London-teatrene er populære for tida. På topp ligger Abba-musikalen «Mamma Mia», som er utsolgt til 12. januar. Deretter følger «The Lion King», som er utsolgt fram til januar - for weekendbilletter helt til mai 2001. Et av de mest populære stykkene er «The Cherry Orchard» med Vanessa og Corin Redgrave. Også det er utsolgt, men flyttes til Olivier-scenen 3. februar.

Så er en forsinket «Peer Gynt» startet på nasjonalteaterets Olivier-scene. Regissøren måtte slutte, og sjefen - Trevor Nunn - overta regien. Stykket har en flott scenografi og et internasjonalt tilsnitt. «Å blande fargede og irske skuespillere gjør forestillingen til en opplevelse,» skrev Daily Mail.