Anmeldelse: «The Sisters Brothers»

Western/drama

Jacques Audiard

John C. Reilly, Joaquin Phoenix, Jake Gyllenhaal, Riz Ahmed

22. mars 2019

«The Sisters Brothers»

«Fornyelse av sjangeren.»

FILM: Severdige westernfilmer er mangelvare i våre dager, men her kommer en – «The Sisters Brothers». Den er til og med laget av en franskmann. Filmen er Jacques Audiards første engelskspråklige. Han er mannen bak karakterdramaer som «Profeten», Rust og bein» og «Dheepan»; sistnevnte innbrakte ham en Gullpalme i Cannes.

Hoppet til westernsjangeren er interessant, om ikke totalt overraskende. Audiard skildrer gjerne plagede menn i voldelige miljøer. «The Sisters Brothers» er basert på Patrick DeWitts roman, altså et materiale med utfordringer om å få fram en tydeligere psykologisk dybde kompleksitet i karakterene enn i den gjengse actionfilmen. Resultatet bobler dessuten av humor.

Jakten etter gullet

Dette er ingen revisjonistisk western, ingen spor av indianere og urfolk-problematikk i sikte. Her er bare grådige hvite menn på jakt etter gull; her gjelder det å skyte først og skaffe seg er rykte som uovervinnelig. Leiemorderne vasser i blod og gjørme. Likevel føles Jacques Audiards film som en frisk fornyelse av sjangeren.

Han har fått med seg et topplag av skuespillere til å formidle den barske hverdagen til de to Sisters-brødrene Eli og Charlie. John C. Reilly spiller eldstemann Eli, en litt tenksom type som vurderer å legge opp karrieren som leiemorder. Han bærer alltid med seg et skjerf han har fått av en kvinne. Hæ, svarer broren Charlie i Joaquin Phoenix skikkelse, er du ikke redd for å formere deg? Under ligger historien om en djevelsk gal far som brødrene måtte ta livet av.

Leiemordere

De befinner seg i Oregon på 1850-tallet og jobber som leiemordere for en kakse de kaller Kommandøren. Der dreper de alle som har uoppgjort gjeld eller kommer i veien for Kommandørens ekspansive planer. Nå er de hyret for å innhente detektiven John Morris (Jake Gyllenhaal) som skal spore opp en viss Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed). Ryktene forteller at Warm er kjemiker og har utviklet en formel på et giftig middel som kan få gullklumper i elvene til å avgi skinnende lys om natta. Brødrene Sisters skal drepe Warm, etter først å ha torturert ham til å gi fra seg oppskriften.

Morris finner og fanger Warm, men lar seg overtale til å skifte side og gå i kompaniskap med ham. Kjemikeren er nemlig historiens idealist; han vil bruke gullskatten til å skape et idealsamfunn med likhet, frihet og demokrati et sted i Texas. Morris og Warm befinner seg en dagsreise eller to foran brødrene Sisters, og filmen klippes fram og tilbake mellom de to parenes handlingsløp.

Første tannpuss

Eli og Charlie skyter seg lett gjennom plankebyenes bordeller og underveis må de forsere både aggressive edderkopper og brunbjørner. Forholdet mellom de to brødrene er preget av traumatiske familieminner. Samtalene på hesteryggen tar de underligste vendinger. Yngstemann Charlie priser «tilfeldighetens energi» og spotter broren Eli for hans mulige planer om å drive butikk og selge skjorter og undertøy. Charlie horer og drikker og er så bakfull at han faller av hesten. Eli er mer nysgjerrig på livet utenfor leiemordernes sfære; han lar seg til og med overtale til å kjøpe en tannbørste – den kommer med bruksanvisning. Hans aller første tannpuss er en stor filmopplevelse. John C. Reillys tolkning er intet mindre enn nydelig.

Overskrider

Jacques Audiards følsomhet i menneskeskildringer, den lune humoren i dialogene, kombinert med storslåtte naturbilder fra det ville vesten og blodsprutende «shootouts», gjør dette til en film som nesten overskrider sjangeren. Alexandre Desplats musikk bidrar også til å løfte totalen til noe nytt og annerledes enn de slitte westernklisjeene.

.