- Wii er mye kraftigere enn Xbox var

Skal vi få se hva den er god for?

• Se bilder fra spillet!

LEIPZIG (Gamer.no): «The Conduit» er et av mange lovende Wii-spill på horisonten. I spillet invaderes jorda av utenomjordiske, og som hemmelig agent i Washington D.C må du ordne opp.

Spillet overbeviste stort da utviklerne viste frem teknologien sin tidligere i år. God teknologi er imidlertid bare begynnelsen når det gjelder spill?

- For omkring 18 måneder siden satt jeg og High Voltage-grunnlegger Kerry J. Ganofsky og undret oss over tilstanden til Wii. Vi så at systemet var meget kraftig, og i stand til å gjøre masse, men det virket ikke som folk ønsket å lage spill rettet mot oss. Det kom noen interessante spill fra Nintendo selv, men ellers var tilbudet for rutinerte spillere tynt, sier spillets kreative sjef Eric Nofsinger i High Voltage Software.

- Og dette ville dere gjøre noe med?

- Det vi ønsket å gjøre med «The Conduit» var å lage et spill som virkelig ville utnytte de spillmessige mulighetene Wii åpner for, samtidig som det skulle være konkurransedyktig i forhold til grafikken man får på Xbox 360 og Playstation 3.

«The Conduit» er ladet med konspirasjonsteorier. Etter hvert som spillet skrider frem lærer du stadig mer om hvor langt disse utenomjordiske kreftene har kommet med å infiltrere oss - med historietvister som ikke avsløres i starten av spillet.

- Hva er inspirasjonen deres for å velge denne vrien?

- Wii er mye kraftigere enn Xbox var

- Helt klart blockbuster-filmer fra Hollywood. En av de nyere filmene som har vært en inspirasjonskilde for oss har vært «Cloverfield». Både hva gjelder måten historien avsløres på, og når det gjelder måten filmen slipper intetanende mennesker midt oppi denne katastrofale situasjonen, hvor en enorm skapning slippes løs over New York City.

I «The Conduit» får du blant annet stifte bekjentskap med «Det allseende øyet», som lar deg se ting som er skjult for det nakne øyet.

- Det er steder i spillet hvor det vil være obligatorisk å bruke Øyet, for eksempel når du stilles overfor enkelte feller eller enkelte fiender - men ofte er Øyet bare et verktøy vi bruker for å berike spillopplevelsen. Enten ved at flinke spillere får større innsikt i historien, eller ved at de får tilgang på nye våpen eller spillområder, sier Ganofsky.

- På hvilke måter vil du si at Wii er overlegen en forrigegenerasjons konsoll, slik som Xbox, og på hvilke måter vil du si at den er dårligere? Hva er det tekniske grunnlaget for spillet deres?

- Sammenliknet med forrige generasjon konsoller er Wii mye kraftigere. Når det gjelder hva du kan gjøre med prosesseringshastighet, teksturminne, mulighetene til systemet - den er mye kraftigere enn den første Xbox-maskinen, eller for den saks skyld en Gamecube eller en Playstation 2.

- Hvis vi setter den opp mot de andre konsollsystemene av i dag er imidlertid Wii-ens virkelige styrke, som system, kontrollmulighetene. Den drar spillet bort fra skjermen. På tidligere spillsystemer og de andre nåværende konsollsystemene er spillingen i stor grad låst fast til skjermen. På Wii derimot dras spillet inn i spillerens hender. På PS3 og 360 er spillingen svært knappefokusert, mens Wii gjør det hele langt mer håndgripelig og fysisk. Dette er interessant.

- Er det slik å forstå at dere vil bruke bevegelseskontroller i tillegg til pekekontrollene vi kjenner fra andre førstepersonskytere på Wii?

- Absolutt, absolutt. For eksempel har vi et våpen som tillater deg å skru skudd rundt hjørner ved hjelp av å rotere på Wii-kontrolleren. Dermed kan du treffe fiender selv om de har dukket ned bak dekke.

- Hva tenker du om de pekerbaserte kontrolloppsettene vi har sett i skytespill på Wii så langt?

- Det har vært noen gode eksempler på bruk av slike kontroller, blant annet i Metroid Prime 3 - men det finnes ikke noen innarbeidede standarder enda. En av tingene vi oppdaget i våre tidlige brukerundersøkelser var at blant spillere som liker å spille skytespill på Wii var det mange ulike preferanser for hvordan disse spillene burde kontrolleres. Derfor gir vi spilleren alle tenkelige muligheter til selv å velge hvordan kontrollene bør fungere.

«The Conduit» har også en flerspillerdel, der 16 spillere kan spille samtidig, enten online eller over lokalt nettverk. Man vil også kunne snakke med hverandre via den kommende mikrofonen Wii Speak, noe man ikke tidligere har kunnet på Wii.

- Har dere trengt å jekke ned kvaliteten på grafikken for å få flerspilleren til å flyte bedre?

- Slett ikke. Vi har veldig smarte ingeniører på teamet som virkelig har skviset ut mye av Wii-ens kraft. Vi har normal-mapping overalt i spillet, vi har svært avansert lyssetting, vi har shader-effekter, materialbaserte effekter, fullskjermsfiltre, og så videre, sier Nofsinger.

- Hvis dere er så ivrige etter å lage et spill som kan sammenliknes med Xbox 360- eller Playstation 3-spill - hvorfor lager dere ikke bare et spill for en av disse plattformene i stedet? Hvorfor jobber dere med Wii - en teknisk underlegen plattform?

- Vi er i stand til å gjøre 360 og PS3-spill hos oss, vi har ikke noe problem med å lage den typen spill, men det er et meget trangt marked for tiden på maskinene. Det er ikke så mange spill som «The Conduit» på Wii. Dessuten liker vi Wii-en.

«The Conduit» skal utgis eksklusivt for Wii i første kvartal 2009. Dette er en forkortet versjon av et intervju på Gamer.no.

• Se bilder fra spillet!