(Dagbladet.no): Det er ingen tvil om at forbrukere verden rundt har åpnet sine hjem og lommebøker for Nintendos siste spillkonsoll, Wii.
I motsetning til konkurrentene Sony og Microsoft, valgte det japanske spillselskapet å fokusere på innovativ styring av spillene sine, framfor grafikk og superraske prosessorer.
Dette er også noe som har gjort konsollen billigere, noe som kan være mye av grunnen til at Wii selger fem ganger så godt som PlayStation 3 i Japan.
Men vil det vare? Nei, mener spillselskapet Segas amerikanske markedssjef Scott Steinberg.
- Jeg er litt bekymret for den kreative dybden i Wii-bassenget. Jeg vet ikke om spillene vil toppes ut i 2008 eller 2007. Wiien vil begynne å se utdatert ut allerede om et par år, når utviklere får mer ut av Xbox 360 og lærer mer om PlayStation 3, sier Steinberg til Reuters.
Han mener også at styringsmekasmene på Wii, der du kan styre en slags bevegelsessensitiv fjernkontroll rundt i lufta, ikke blir så stas om få år:
- Hvor mye kan utviklere og andre kreative mennesker få ut av denne håndbevegelsen om to år, eller fem år, eller ti år fra nå? Hvordan kan de designe produkter som ikke er for mye av et avkok av det som allerede finnes, spør Steinberg, før han avslører hvilken konsoll han selv har mest tro på:
- Vi vet at PlayStation 3-bassenget er temmelig dypt. Det er mye igjen å utnytte der.

Uttalelsene hans har ikke gått upåaktet hen på nettet, slik kritikk av en spillkonsoll sjelden gjør. Til spillnettstedet Gamespot har derfor Steinberg moderert uttalelsene sine en smule:
- Sega har støttet Wii siden dag én. Hvis vi ikke skjønner dens potensiale fullt ut, vil vi ha mistet et stor mulighet til å utvikle oss kreativt - og det var det jeg advarte mot i Reuters-intervjuet. Jeg legger ikke ansvaret for innovasjon kun på Nintendos skuldre, ansvaret for dette ligger hos Sega og alle andre utgivere og utviklere.