Wilcos nye mesterverk

Wilco gjør det ikke enkelt for seg selv på den forsinkede og allerede mye omtalte oppfølgeren til kritikerbejublede «Summerteeth» (1999).

Med sin støy og sine tilsynelatende formålsløse lydeffekter, vil nok åpningssporet «I Am Trying To Break Your Heart» etterlate et lettere forvirret inntrykk etter første lytting.

Lo-fi

Men la deg ikke lure, for det drøyer ikke lenge før du oppdager at det er gode, gamle Wilco du lytter til. Og Wilco blir aldri forutsigbare.

Bandet produserer selv, men Jim O'Rourke har nok også gjort en del fiffige grep under miksingen. Noen ganger går assosiasjonene til lo-fi-grupper som Giant Sand/Howe Gelb og Grandaddy, som gir blaffen i alle konvensjoner og lager den musikken de har lyst til. Støyen og knotteskruingen vedvarer gjennom hele plata, men i mindre og mindre grad utover plata. Allerede fra låt nummer to, «Kamera» , er bandet på sporet av sitt gamle jeg.

Tweedy = Wilco

Wilco hadde ikke vært Wilco uten Jeff Tweedy, selv om musikken er blitt til i samarbeid med Jay Bennett (som nå er ute av gruppa). Tweedys skjøre stemme og tekster, av og til kryptiske og skrudde, andre ganger til å fatte umiddelbart, står helt sentralt.

«Jesus, Etc.» må være noe av det fineste han har skrevet - på linje med «She's A Jar» fra «Summerteeth». Men - allerede i neste låt, den myke, men knallsterke «Ashes Of American Flags» , overgår han seg selv. Tekstlinja «all my lies are always wishes» gjentas tre ganger, fulgt av refrenget: «I know I would die/If I could come back new». Begge låtene kan tolkes som en reaksjon på 11. september ( «skyscrapers are scraping together... tall buildings shake» osv.), men var faktisk skrevet før angrepet på World Trade Center.

Nå har Jeff Tweedy neppe synske evner, men han er en låtskriver av en annen verden.