STJERNA PÅ KONGSBERG: Stevie Wonder på årets jazzfestival lørdag kveld foran 10.000 publikummere. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
STJERNA PÅ KONGSBERG: Stevie Wonder på årets jazzfestival lørdag kveld foran 10.000 publikummere. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / DagbladetVis mer

Wonderful, Stevie!

Stevie Wonder gjorde det meste riktig på Kongsberg.

KONSERT: Det er alltid hyggelig når en lenge etterlengtet - og opphausset, i positiv forstand - artist innfrir. Det kan ikke være en eneste sjel på Kirketorget som ikke mener at Stevie Wonder (64) gir av seg sjøl og vel så det lørdag kveld.

Wonder er hovedartisten under årets jazzfestival, som har satt publikumsrekord med 30.000 billetter. På en tredjedel av dem står det Stevie Wonder - til tross for at han, tross alt, hadde sin storhetstid på 70-tallet!

Men sangene lever veldig godt fortsatt.

Nesten storband Ingen skal forledes til å tro at det kommer flust med jazzakkorder, sjøl om det nærmer seg storbandbesetning på scenen.

14 kvinner og menn omkranser stjerna sjøl, som kommer inn med et håndholdt keyboard før han setter seg ned ved flygelet - der vi er vant til å se ham.

Brillene er grønne og hårfestet har krøpet lengre og lengre bakover - før det ender i de velkjente flettene som er blitt et varemerke for artisten fra Michigan.

Stemmeøvelser Han er blitt forkjølet, men akter å «synge forkjølelsen vekk». Han klarer det ikke helt, men gjennomfører med stil - med innlagte stemmeøvelser midtveis.

Wonder åpner med Marvin Gayes «How Sweet It Is (To Be Loved By You)», og har allerede bestemt seg for at publikum skal spille en viktig rolle under konserten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men det er først med låt nummer to, «Master Blaster (Jammin')», han er der han skal være. Han følger opp med «Higher Ground», og du skjønner at det blir en fin kveld i selskap med Wonder & Co.

På høyt nivå.

Eksperimenterer Nå kommer også munnspillet fram - for en sjelden gangs skyld. Han kunne gjerne brukt det mer, for ingen har den samme, nesten magiske munnspillyden som Wonder.

I stedet liker han å eksperimentere med «rare» instrumenter som gjerne er en kombinasjon av strenger og brett - spilt på samme måte som en annen blind artist, avdøde Jeff Healey.

«Maybe Your Baby» får kjørt seg med denne spesielle varianten, og litt for lenge.

Men - det er samtidig oppspillet til kveldens første høydepunkt, Stevie aleine bak pianoet i «You And I». Stemmen går høyt og lavt, og dette elsker vi ham simpelthen for.

Bandet fyller sakte på. Og for et band!

Særlig én må trekkes fram. Trommeslager Stanley Randolph er selve stempelet i motoren - med en energi som en Duracell-kanin som aldri stopper.

Flørtet med publikum gjorde han også, via storskjermen.

Bassist Nathan Watts er den andre søyla i rytmeseksjonen.

Sviskeavdelingen «Overjoyed» og «Don't You Worry 'bout A Thing» får innlede «sviskeavdelingen», som antar Las Vegas-dimensjoner. Her blomstrer også politikeren og den samfunnsengasjerte Wonder - med «Living For The City» og Paul McCartneys «Ebony And Ivory», med publikum som hovedvokalister, som innsats.

Det funker for publikum, sjøl om dette er den minst interessante delen av konserten musikalsk sett.

Den kommer derimot derfra og ut, med låter som «Signed, Sealed, Delivered I'm Yours», «Sir Duke», «You Are The Sunshine Of My Life» og - etter snaut to timer - herlige «Superstition».

«I Just Called...» Ja, og midt inni der kommer Wonder-svisken over aller svisker, «I Just Called To Say I Loved You»  (fra filmen «The Woman In Red») - som ironisk nok endte opp som nummer en på både R&B- og poplista i 1984. Ironisk nok, fordi det ikke er Stevie Wonders spesialøvelse.

Det er nok ikke den han ønsker å bli husket for, men den treffer publikum midt i hjerterota.

Bygde bru Stevie Wonders betydning for R&B, soul- og popmusikk kan ikke overvurderes, ikke minst fordi han bygde ei bru mellom de tre sjangrene.

GOD STEMNING: Gamle og overraskende mange unge koste seg i finværet på Kirketorget. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
GOD STEMNING: Gamle og overraskende mange unge koste seg i finværet på Kirketorget. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet Vis mer

Han begynte som barnestjerne, kalt Little Stevie Wonder, og ble Tamla Motowns store stjerne, med et salg på over 100 millioner plater.

Lørdag kveld var han stjerna på Kirketorget i Kongsberg.

PS. Knut Anders Sørum med band varmet opp for Stevie Wonder - med soul på totning. Ikke unaturlig, siden han er kraftig inspirert av Wonder. De satte publikum i akkurat den rette stemninga, litt sammenpresset på en liten plett til venstre på scenen. Resten av plassen var forbeholdt Stevie Wonder! DS

HÅNDHOLDT: Stevie Wonder spiller keyboard både stående og sittende. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet
HÅNDHOLDT: Stevie Wonder spiller keyboard både stående og sittende. Foto: Bjørn-Owe Holmberg / Dagbladet Vis mer