Woody Allens siste er ikke hans beste

Selv ikke «Seinfeld»-skaperen drar det hele i land.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: Da Woody Allen (73) og Larry David (62) fant hverandre og ble enige om å lage «Whatever Works», var det som om det var skrevet i stjernene.

De er to tidvis geniale representanter for den mørke og eksistensielle jødiske humoren, to artister som knapt lar noen anledning gå fra seg til å utlevere og parodiere sine egne nevroser og sine egne innbilte sykdommer, David som produsent og manusforfatter for «Seinfeld» og «Curb Your Enthusiasm», der han også spilte hovedrollen, og Allen i sin perlerad av filmer.

Dessverre er det jo slik at minus og minus blir pluss, og to store personligheter i samme båt kan gjøre dem vinglete snarere enn stø. «Whatever Works» er solid, men føles støl.

Svartsynte menn Etter en europeisk lystreise som blant annet har brakt oss den sylskarpe «Match Point» fra England og den boblende «Vicky Cristina Barcelona» fra Spania, vender Allen tilbake til New York i «Whatever Works».

I årets film henter han også fram igjen temaer han har vært opptatt av i filmer som «Hannah and her Sisters» og «Mighty Aphrodite»: Møtet mellom de svartsynte mennene somstirrer ut i universet og ikke finner noen mening, og kvinnene som forsøker å redde dem fra seg selv.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer