«World of Warcraft» får trolig full overhaling

Blizzard vurderer helt ny grafikk.

(Dagbladet.no): Det kan bli en penere verden for alle gnomenabber å brenne i, når Blizzard nå annonserer at det vil være «sannsynlig» med en full grafikkoverhaling i «World of Warcraft».

I et intervju med Eurogamer, sier WoW-produsent J. Allen Brack at dette er noe de diskuterer fortløpende.

- Vi prater om dette ved hver ekspansjon, og jeg er sikker på at vi også vil gjøre det ved neste. Behøver vi en grafikkoppdatering fra bunnen av på et tidspunkt? Ja, sannsynligvis, sier Brack.

Bedre for de beste

Hvordan dette skal løses er ennå ikke klart, så det ligger ikke an til at Murlocs vil aggroe på en penere - eventuelt mer (eller mindre) irriterende måte - ennå.

J. Allen Brack nevnte i intervjuet både «Ultima Online» samt «Everquest», som prøvde en grafikkrestaurering med moderat suksess. De mistet brukere, og Blizzard vet ennå ikke hvordan de skal løse dette uten å lide samme skjebne.

- Vi har ingen klar modell så langt. Med «Wrath of the Lich King» så lar vi folk med de beste maskinene få noen ekstra grafikkeffekter, sier Brack.

Grafikkeffekter er antakelig bare en av flere ting Brack og Blizzard har å bekymre seg om i månedene som kommer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

«World of Warcraft» får trolig full overhaling

Alle kan sameksistere

Snart lanseres «Warhammer Online» og ikke minst «Age of Conan». Sistnevnte er spådd å spise en god del av WoW-kaka (blant annet med bedre grafikk), og mange erfarne Outland-beboere har allerede annonsert overgang til den norske Funcom-barbarens rike.

Og, på spørsmål om de to spillenes massive PVP-fokus vil føre til at WoW taper spillere, sier Brack at det er rom for alle tre i en verden som faktisk er større enn Azeroth.

- Vi lager ikke spill i et vakum, vi spiller ikke bare WoW. Jeg elsker onlinespill, og gleder meg til at de to spillene kommer ut. Jeg tror det er rom for at alle tre kan være suksessrike. Det verste for vår industri er at spillene feiler, sier Brack.

Imba?
Han tror ikke WoW, med sin enorme MMORPG-makt, presenterer et konkurranseproblem som tilslutt hensetter alle andre spill i hula til Onyxia.

- Folk sa det om «Everquest» også: «Det vil aldri bli et spill så stort, med en halv million abbonenter». En dag vil noe komme og WoW blir som «Everquest» - et flott spill jeg spilte i gamledager.

- Det blir ingen harde følelser når et spill slår WoW, det må være et flott spill, konstaterer Brack.

68-72: Howling Fjord er et av startområdene på kontinentet Northrend, som kommer med WoW-ekspansjonen «Wrath of the Lich King».
NIFFLEVAR: Et vikinginspirert område i Northrend. Navnet refererer til det norrøne Niflheim, eller Nivlheim, som var landet med evig frost og tåke.
PVP: En av WoWs utfordringer framover er å tilfredstille både pvp- og pve-brukerne, især når konkurrentene «Warhammer Online» og «Age of Conan» kommer på banen.
GANKING: Selv den modigste gnom kan bli overrumplet av en tøff rogue. Her ser vi hvordan WoW-grafikken var i 2005, pre-TBC. Den er ikke dramatisk forbedret i 2008.