«World of Warcraft» skulle egentlig vært gratis

Fra reklame til abonnement.

(Dagbladet.no): Online-rollespillet «World of Warcraft» er med sine over ti millioner abonnenter en dundrende suksess for utvikleren Blizzard.

Det varierer hvor mye brukerne betaler for abonnementet, avhengig av sted og hvor mye tid de kjøper av gangen.

Skulle vært gratis

Om den opprinnelige planen til Blizzard hadde funnet veien til det endelige spillet, ville spillerne imidlertid ha sluppet å betale for annet enn selve spilldisken ved kjøp.

- Da vi første satte igang med å lage «World of Warcraft», ønsket vi å gjøre det gratis og reklamedrevet, fortale Blizzard-sjef Rob Pardo på Game Developers Conference i Paris i går, skriver Gamasutra.

Ville ikke lønt seg
Etter grundige markedsundersøkelser viste det seg imidlertid at en slik løsning ikke ville lønne seg.

- Vi ville ikke belaste folk med et abonnement, men etter å ha undersøkt forholdene i markedet fant vi ut at en slik løsning ikke ville støtte oss, sa Pardo videre.

Onlinerollespillet «Guild Wars» er et av spillene som er lansert uten månedsabonnement, men dette har ikke hatt samme suksessen som «World of Warcraft» - som nå drar inn enorme summer i abonnementsavgifter.

Det knytter seg også stor spenning til hvilket nye spill Blizzard vil annonsere på sin egen messe nå i helgen.

«World of Warcraft» skulle egentlig vært gratis


- Dere vil bli begeistret, er alt Pardo har sagt om den saken.

SKULLE VÆRT GRATIS: Blizzard planla egentlig at «World of Warcraft» skulle vært gratis å spille - men fant ut at det ikke ville lønt seg. Foto: BLIZZARD
SKULLE VÆRT GRATIS: Blizzard planla egentlig at «World of Warcraft» skulle vært gratis å spille - men fant ut at det ikke ville lønt seg. Foto: BLIZZARD Vis mer