Yan (35) kjøpte denne virtuelle klubben for 2 mill.

Nå regner han med å tjene penger.

I 2005 skrev vi om den engelske filmskaperen Jon «Neverdie» Jacobs, som bladde opp rundt 650.000 kroner for en virtuell eiendom i det svenske onlinespillet «Entropia Universe».

På eiendommen valgte Jacobs å bygge underholdningssenteret Club Neverdie, som raskt ble en sentral destinasjon for de mange tusen spillerne i det virtuelle universet.

Her kunne de shoppe, danse og møte andre - og det de betalte for moroa gikk rett i Jacobs lomme, siden «Entropia»s økonomi er koblet direkte til den virkelige verdenens.

Ifølge Forbes tjente Jacobs rundt 1,2 millioner kroner årlig bare på inntektene fra Club Neverdie. Men nå har han valgt å selge unna alt han eide i spillet - noe han innkasserte 3,8 millioner kroner for.

Den største eiendomsbolken besto naturlig nok av nettopp Club Neverdie, som ifølge Forbes ble kjøpt av russiskfødte Yan Panasjuk (35) for 335.000 dollar - to millioner kroner.

I en epost til Forbes forklarer Panasjuk, som til daglig jobber som programvareutvikler, hvorfor han brukte så mange av sine egne penger på den virtuelle eiendommen:

- Da kinofilmen kom, sa mange kritikere at det bare var en greie i tiden som aldri ville bli til noe stort, og som ingen ville tjene penger på. Sist jeg sjekket hadde Avatar spilt inn 2,7 milliarder dollar internasjonalt (...) Det virtuelle universet er det neste logiske steget innen underholdning her i verden. Selv om det er mange kritikere og folk som rister på hodet, er det her for å bli og ta posisjonen blant storhetene.

Panasjuk har planer om å ytterligere øke tilbudet for besøkende spillere i Club Neverdie, som nå vil få et nytt navn. På sikt regner han også med å tjene gode penger på investeringen, som også vil tillate ham å bruke mer tid i spillet selv.

- Inntekter fra alle eiendommer avhenger i stor grad på hvor godt de blir drevet, og godt drevne eiendommer krever utholdenhet og engasjement. Jeg skal ikke spare på noe av det, sier han - og anslår at han vil bruke mellom 40 og 60 timer i uka i spillet, samtidig som han kan jobbe mindre med programvareutvikling.