Ydmyk multikunstner

Arne Nøst har lagd scenografi til Shakespeare og illustrert Pär Lager-kvists «Bøddelen». 5. september åpner en utstilling med tegningene hans i Lillehammer. På «Bjørnsonfestivalen» stilte han i musikalsk tospann med Jo Nesbø.

Alt i løpet av én måned. En blir ikke arrestert for å kalle Arne Nøst (36) multikunstner. For ham er fløyte og saksofon like gode å ha mellom hendene som pensel, palett og tegnesaker. Han har sin særegne stil. Man behøver ikke mellomfag i kunsthistorie for å kjenne igjen «en Nøst». Om han jobber med figurasjon, som i Dagbladet, eller abstraksjon, som på fritida, er han lett gjenkjennelig. - Jeg har brukt ti år på å finne en plattform jeg synes jeg kan fortsette fra... Kanskje er det litt skummelt å si det , for da underkjenner man på en måte det man har gjort før. Men innenfor tegningen har jeg funnet dette stedet. Jeg opplever at jeg tror på noe av det jeg driver med.

Sjelden kost

Om Arne Nøst utfolder seg fritt som bildekunstner, avisillustratør, teaterscenograf, komponist av teatermusikk og utøvende musiker, er det alltid en første gang for alt. Nå har han illustrert Pär Lagerkvists roman «Bøddelen», som kommer i praktutgave denne uka. Kombinasjonen kunstbok og roman påtreffes ikke ofte i bokhyllene. - Da J.M. Stenersens forlag spurte om jeg kunne illustrere romanen, var jeg fryktelig i tvil. Trodde ikke jeg kunne tore det. Jeg er ydmyk i forhold til Lagerkvist. «Bøddelen» er en roman så fullendt, kompakt og tilhogd i utgangspunktet, og bildene han skaper gjennom teksten er så sterke, at jeg ba om tenkepause. Når han sa ja likevel, var det mye på grunn av utstillingen han har jobbet med i over ett år. - Romanen er veldig vanskelig å begynne å sette bilder til. Derfor tok jeg utgangspunkt i arbeidene til utstillingen. Håper inderlig at jeg ikke har forstyrret Lagerkvists tekst, for den er spesielt aktuell.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Trenger den nå

Så vel romanen som illustrasjonene er sterk kost for sjela. En er ikke uberørt av Lagerkvists advarsel mot den framvoksende nazismen i Tyskland i 1933. Og ikke uberørt av Nøsts skildring av den gravide kvinnen, som symbolet på samfunnet som føder ondskapen. - Når man leser «Bøddelen» i dag, ser man uhyggelige paralleller mellom 30-åras dekadente, nazifiserte Tyskland, som dyrket «den sterke mann», og 90-tallets Europa ... Vår skumle, naive tro på at noe, utenfor oss sjøl - som teknologi, vitenskap eller økonomi - skal lede an framover, mens vi burde vite bedre. Det blir så tydelig hvor sårbare vi er og hvor lett vi går i flokk. Vi har intet lært. Arketypen i oss blir ikke mindre tydelig når vi legger oss sjøl ut på Internett, mener Nøst. Dermed har han også servert forklaringen på hvorfor «Bøddelen» ble avbrutt av fy-rop da Den Nationale Scene i Bergen satte opp stykket i 1934. - Nazister og konservative kristne buet og peip. De hadde skjønt innholdet, humrer Nøst. Han berømmer forlaget for å gjenutgi romanen akkurat i disse dager. - Den har ikke vært å oppdrive på mange år, annet enn i en og annen paperback. Men det er vi trenger den...

BOKA: 5. september får folk se alle bildene fra «Bøddelen» i Galleri NK i Lillehammer.