Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Ydmyk veteran

Emma Steinbakken var hedersgjest i kveldens «Hver gang vi møtes» på TV 2. Vi anmeldte låt for låt.

EMMAs KVELD: Emma Steinbakken sitter på hedersplassern i den fjerde utgaven av «Hver gang vi møtes» på TV 2 i kveld. Foto: TV 2
EMMAs KVELD: Emma Steinbakken sitter på hedersplassern i den fjerde utgaven av «Hver gang vi møtes» på TV 2 i kveld. Foto: TV 2 Vis mer

TV: Emma Steinbakken fra Jessheim ble feiret som om hun fyller år, for hun er veldig glad i bursdager. Men 20-årsdagen hennes er først i mars. Hun er den yngste som har vært med i «Hver gang vi møtes», som ble sendt første gang i 2012.

Emma jobber med sitt første album, og har ingen låtskriverkarriere å vise til, i hvert fall ikke aleine. Men -. hun kan slå i bordet med mange millioner lyttinger. Flest av alle har hennes versjon av Hellbillies’ «Eg gløymer deg aldri» fra tv-serien «Rådebank», som er strømmet nesten 22 millioner ganger på Spotify. Det er snaut 19 millioner mer enn originalen! Vi anmeldte som vanlig låtene fortløpende.

Ydmyk veteran

Bjørn Eidsvåg: «Not Gonna Cry» (Folstad/Hartwig/Steinbakken)

Eidsvåg går i ungdommen! Emma ble oppdaget av en sjef i plateselskapet Warner Music på en familiefest da hun var 14, og slo gjennom med «Not Gonna Cry» samme år. Den tolker Bjørn, og det er vel ingen stor overraskelse at den er oversatt til norsk.

En overraskende ydmyk veteran tolker en låt som lagets yngste spilte inn da hun var tenåring, og han gjør det som om det var hans egen låt - sjøl om temaet er ganske fremmed for ham. Det høres unektelig rart ut å høre ham synge «korfor kjenner eg meg sår og dust», men han går bare inn i hennes univers og lever seg inn i ung kjærlighetssorg.

Han skal ha honnør for at han faktisk gjør det, og uten å ironisere. Og sjøl om det starter rolig og forsiktig, drar det seg fint til – blant annet fordi husgitarist Truls Hvals får boltre seg litt. Litt mot alle odds funker disse «uskyldige» tenåringstankene i Bjørns versjon, kanskje fordi hans versjon er hakket sintere enn den engelskspråklige originalen. Det ser ut som han digger det sjøl også. En bra start!

Ydmyk veteran

Kristian Kristensen: «Without You» (Hofvind/Hollow/Steinbakken)

«I’d rather break in two than in a million parts» er tekstlinja som går igjen i en sang om tapt kjærlighet, skrevet da Emma var 15!

Først og fremst er det uvant å høre Kristian synge på engelsk, men han fikser selvfølgelig det også. Han har et uttrykk som kan brukes til mye. «Without You» er en enkel sang med et like enkelt budskap, og det er lite å si på selve framførelsen. Med lukkede øyne leverer Kristian med innlevelse som om han virkelig mener det! Han synger som vanlig veldig fint, men låten griper ikke helt tak i deg. I motsetning til de tre andre gangene har han tilført lite her – utover å legge den inn i sitt univers. Igjen sitter jeg og håper at han snart skal overraske mer.

Ydmyk veteran

Ingebjørg Bratland: «Not You» (Arnbekk/Borgen/Clausen/Greve/La Verdi/Olsen /Sauvik/Walker)

Et helt «fotballag» sto bak da Alan Walker spilte inn «Not You» med det nye stjerneskuddet Emma til albumet «World Of Walker» (2021).

I Ingebjørgs versjon er det blitt ei vise på norsk, «Ikkje deg», med henne sjøl på kassegitar. Som på originalen spiller strykere en rolle, men Ingebjørg har tatt også dem ned i lydbildet. Hun bruker stemmen maksimalt, på folkemusikkvis, og låten kler henne absolutt. Det er en god idé å gjøre den som ei vise, men den preges også av en sangstil som dras i lengste laget her. «Det er bare å legge på en trill eller to,» sier hun når hun får høre at det låter som en Ingebjørg-låt. Der har hun et poeng. Også originalen har noen «triller», men her blir det etter hvert så mange at det overskygger en versjon som starter bra.

Ydmyk veteran

Karoline Krüger (med Aslag Haugen): «Eg gløymer deg aldri» (Aslag Haugen / Arne Moslåtten)

Hellbillies spilte inn denne sangen til albumet «Urban Twang» i Austin, Texas for 22 år siden, og Emma sang den i tv-serien «Rådebank» i 2021. Hun har sunget den som duett med Aslag før. Så hva gjør Karoline når hun skal tolke Emmas tolkning? Gjett hvem som tar turen til Kjerringøy (for øvrig godt forhåndsannonsert)!

Men altså, det er et flott grep som fortjener stående applaus, fordi de gjør enda en vri på en låt som er hentet fra det unike låtsamarbeidet til komponist Haugen og (tidligere) Hellbillies-ordsmed Arne Moslåtten. Etter en litt «dramatisk» åpning flyter låten fint av gårde i et fint avstemt arrangement hvor teksten står fram. «Eg gløymer deg aldri» er midt i blinken for en duett, og de to stemmene smelter nydelig sammen. Det er bare å løfte cowboyhatten i ærbødighet for det som fort kan bli en vinner på strømmetjenestene.

Ydmyk veteran

Isah: «Hopelessly Hopeless» (Floderer/Hultman/Silvergran/Steinbakken)

Nok en «trist» sang fra Emma, som originalt synger denne med minimalt med komp utover piano. Isah kobler dessverre inn «autotune-spøkelset» igjen. Det framstår som unødvendig og skjemmende.

Sjangermessig mikser Isah soul og rap, og han har valgt å oversette/gjendikte til norsk. Bakteppet for teksten er foreldrenes skilsmisse. Jeg vet ikke om det er dialekten som har skylda (rogalendinger får ha meg unnskyldt), men jeg har trøbbel med å få med meg teksten – og dermed også høre om han klarer å formidle dette i sin versjon. Utover oversettelsen gjør Isah lite med låten, og også i hans tilfelle venter jeg på en vri som overrasker og utfordrer mer enn dette. Men fint refreng, da.

Ydmyk veteran

Freddy Kalas: «Dance» (Berg/Hofvind/Steinbakken)

Mange av Emmas låter ligger i samme toneleie, denne med hovedsakelig akustisk gitarkomp, trommer og strykere. Det er et godt utgangspunkt for å gjøre noe «drastisk». Freddy overrasket stort da han tolket Ingebjørg forrige lørdag, og her lager han partylåt av «Dance». På norsk.

Det kunne gått mye verre! Omgitt av «diskolys» er «Dans» blitt en trøstende sang om å «gi faen» og «kaste seg hemningsløst ut i dansen». Emma synger veldig fint i originalen, men Freddy fortsetter også den gode trenden fra sist. Han synger for så vidt både greit og reint om pinner for landet, men du får lyst til å ta ham mer alvorlig når han, som her, faktisk legger noe i det han synger. Ikke stor kunst, men stemningen er på topp og «far» Bjørn kaster seg ut i dansen. En grei slutt på Emma-kvelden.

Neste lørdag er Kristian Kristensen hedersgjest.