Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Yin og Yang på eventyr

Fascinerende Shanghai-krim om det nye og gamle Kina

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

BOK: Hva ville Yin vært uten Yang? Det høres ut som en filosofisk gåte, men egentlig dreier det seg om to av hovedpersonene i Qiu Xiaolongs andre kriminalroman om etterforskeren Chen Cao. Kinesisk-amerikanske Qiu debuterte på norsk i fjor med romanen «En rød heltinnes død» hvor politifolkene Chen og hans kollega Yu Guangming etterforsket drapet på en «mønsterarbeider» - uten å tråkke partipampene på tærne.

Østens Dalgliesh

Kriminalførstebetjent Chen Cao er en slags østens Dalgliesh - han skriver poesi og er for intellektuell å regne, men lar seg likevel lokke av nye kapitalistiske krefter. Han har tatt permisjon fra politijobben for å oversette til engelsk et forretningsprospekt om noe som skal bli et stort butikk- og restaurantkompleks i Shanghai. Jobben er godt betalt - omtrent 30 årslønner - og Chen skal også få sin egen «lille sekretær». Det er umulig å takke nei.

Død forfatter

Dermed faller det på hans kollega Yu å ta hånd om en drapsetterforskning. Forfatteren Yin Lige er funnet kvalt, og selv om den tidligere rødegardisten falt i unåde for sin kritiske roman «En kinesisk professors død», må man finne morderen. Yins selvbiografiske bok handlet om hennes forhold til den langt eldre professoren Yang Bing (derav det innledende spørsmålet om Yin og Yang) mens begge var på en kaderskole ute på landet. Det ender tragisk, Yang blir syk og dør, og Yins bok blir snart glemt. Egentlig er ikke drapsetterforskningen så påtrengende i «Når rødt er sort», den er mer som en ettertanke. Hovedpoenget til Qiu Xiaolong synes mer å være å beskrive motsetningene mellom det gamle og det nye Kina, enn å gi oss et detaljert politiarbeid. Og det er unektelig fascinerende, særlig fordi forfatteren vet hva han skriver om og speiler det nye mot det gamle med stor effekt. Men den som forventer en tradisjonell kriminalroman med Shanghai som åsted, må lete et annet sted.