SKANDALE: Youtube har fått massiv kritikk for å ha spredt seksualiserte videoer av små barn, og latt voksne mennesker holde på med upassende aktivitet i kommentarfeltene. Foto: NTB Scabnpix
SKANDALE: Youtube har fått massiv kritikk for å ha spredt seksualiserte videoer av små barn, og latt voksne mennesker holde på med upassende aktivitet i kommentarfeltene. Foto: NTB ScabnpixVis mer

Ny skandale

- Youtube er et ormehull for pedofile

Flere annonsører har trukket reklame fra plattformen. - Avskyelig, sier selskapet selv.

Søndag publiserte Youtuber Matt Watson en video som har vakt stor oppsikt. Han hevder å ha oppdaget et mulig problem i algoritmen, som har skapt en arena for pedofile som ønsker tilgang til overgrepsmateriale av unge barn.

- Jeg vil kalle det et ormehull for pedofile. Her utveksler de sosiale medier-kontakter og deler lenker til barneporno i kommentarfeltene. Youtubes algoritmer legger til rette for det, sier han.

Torsdag melder YouTube at de har stengt over 400 Youtube-kanaler, samt at de har stengt kommentarfeltet på flere titalls millioner Youtube-videoer. De har også rapportert ulovlige kommentarer og varslet politiet.

Fire klikk

Dagbladet har testet hvor enkelt det er å få tilgang til innholdet. Vi opprettet en helt ny Youtube-konto, som da er uten søkehistorikk som påvirker de anbefalte videoene man får servert på plattformen.

Fra vi startet med å søke på en helt ordinær video tok det oss nøyaktig ett klikk før dataskjermen var fylt med utelukkende videoer av små lettkledde jenter. Når du kommer til dette punktet, sørger algoritmene for at kun liknende videoer anbefales.

I kommentarfeltene var det enkelt å finne brukere som postet tidspunkt for når jentene er i utsatte posisjoner og seksuelle kommentarer om jentenes utseende. Watson mener også å ha bevis for at de innvidde utveksler sosiale medier-kontoer, samt informasjon om hvor man får tak i tilsvarende eller grovere innhold.

Kjent problem

Dette er ikke et ukjent problem for teknologigiganten. I 2017 kunne britiske The Times avsløre at noen av verdens største merkevarer hadde plassert reklame på Youtube-videoer av lettkledde barn som tiltrakk seg kommentarer fra hundrevis av pedofile.

Samtidig var det en bekymring blant foreldre over det bisarre Youtube-fenomenet som etter hvert fikk navnet Elsagate (etter karakteren Elsa i Disney-filmen «Frost» journ. anm.). Blant barnevennlige favoritter som Spiderman, Peppa Gris og Elsa, ble brukeren møtt med voldelig, seksuelt eller annet potensielt skadelig innhold i videoer med de samme karakterene.

I en tekst på bloggnettstedet Medium brakte journalist og kunstner James Bridle problemet ytterligere på banen, og beskrev hvordan utvalgte innholdsskapere pushet ut hundrevis av videoer der barn får se de mest voldelige og traumatiserende sekvenser.

- Noen eller noe eller en kombinasjon av mennesker og ting bruker Youtube systematisk til å skremme, traumatisere og misbruke barn, automatisk og i stor skala. Det tvinger meg til å stille spørsmålstegn ved mine egne tanker om Internett på alle nivåer, skriver han.

Hvorfor er det ingen som gjør noe!?

Etter begge disse skandalene gikk selskapet ut og annonserte flere endringer i retningslinjene relatert til videoer rettet mot barn. Her forpliktet de seg blant annet til å aktivt jobbe for å beskytte barn gjennom å blokkere upassende kommentarer på videoinnhold med mindreårige.

Men som Watson og Dagbladets egne undersøkelser viser, ser det ut til at dette ikke har blitt tilstrekkelig fulgt opp. Kommentarfeltene er stengt av i en god del av videoene, men på langt nær alle.

- Det betyr at Youtube har systemer som fanger opp uvanlig og upassende atferd på denne type videoer. Og fortsatt er det eneste som skjer at kommentarfeltet blir stengt. Hvorfor har de ikke et system der en person sjekker dette innholdet, nærmest roper han inn i kameraet.

- Det er motbydelig, det er så feil. Hvordan kan de la være å gjøre noe med dette?

RASENDE: Youtuber Matt Watson er rasende etter å ha kartlagt hvordan Youtubes algoritmer tilrettelegger for at dette skjer, og at de ikke gjør mer for å stoppe det. Foto: Skjermdump
RASENDE: Youtuber Matt Watson er rasende etter å ha kartlagt hvordan Youtubes algoritmer tilrettelegger for at dette skjer, og at de ikke gjør mer for å stoppe det. Foto: Skjermdump Vis mer

- Avskyelig

I en kommentar til Dagbladets skriver presseansvarlig for Google Norge (som eier Youtube), Helle Skjervold, følgende:

- Alt innhold - inkludert kommentarer - som setter barn i fare er avskyelig, og vi har klare retningslinjer som forbyr dette på YouTube. Vi jobber knallhardt med å sørge for at disse retningslinjene overholdes, og melder fra til relevante myndighetsinstanser, fjerner det fra plattformen vår og stenger kontoer ved behov. Vi fortsetter å investere tungt i teknologi, folk og partnerskap med ulike organisasjoner for å takle dette problemet.

- Når det gjelder annonser har vi klare regler som styrer hvor vi tillater annonser, og vi ettergår dette strengt. Når vi finner innhold som bryter med våre retningslinjer stanser vi umiddelbart annonsering eller fjerner det fullstendig.

De har ingen kommentarer til våre ytterligere spørsmål. Til teknologinettstedet TechCrunch innrømmer imidlertid en talsperson for selskapet at svakheter i deres systemer som gjør det vanskelig å fange opp kontekst mellom videoer og kommentarer, men at de kommer til å reevaluere retningslinjer og rutiner i lys av Watsons avsløringer.

En talsperson bekrefter også overfor CNN at de etter avsløringen umiddelbart tok grep og fjernet en rekke kontoer og kanaler, samt rapporterte upassende aktivitet til myndighetene og stengte kommentarfeltene på titusenvis av videoene som involverer mindreårige.

Tjener penger på det

Watson påpeker også at flere av videoene har såkalte prerolls, altså reklamesnutter i forkant av videoene, som viser at Youtube og annonsørene tjener penger på dette.

Heller ikke overfor TechCrunch ønsker selskapet å kommentere på den åpenbare spenningen mellom den annonsebaserte forretningsmodellen som gjør at de tjener penger på brukerengasjement og sikkerhetsutfordringene knyttet til innhold som dette.

Under vår egen gjennomgang fant vi reklame fra norske annonsører som Bolia og Telia på videoer der kommentarfeltet hadde blitt stengt av. Dagbladet har forsøkt å komme i kontakt med begge for å høre hva de tenker om dette, men de har ikke besvart våre henvendelser.

Internasjonale annonsører som Epic Games, selskapet bak spillfarsotten «Fortnite», Disney, Dr. Oetker, McDonald's og Nestlé har alle valgt å trekke tilbake sine annonser inntil videre. Dr. Oetker skal ifølge CNN også ha kontaktet Google/Youtube og krevd svar på hvordan dette unne skje, og at de forventer at selskapet fjerner alt innhold som kan svekke tryggheten til mindreårige.

- Samarbeidet med Youtube er godt

Dagbladet har vært i kontakt med Kripos i forbindelse med saken. De ønsker ikke å uttale seg direkte, men kommer med en generell uttalelse:

- Nakenhet er ikke isolert sett nok til at et bilde/film blir straffbar, det er i hvilken kontekst barnet er fremstilt som avgjør straffbarheten. Et bilde som i utgangspunktet er lovlig, for eksempel et bilde av et nakent barn i en naturlig situasjon sammen med voksne, kan manipuleres, endres, beskjæres til å bare vise barnet, bare vise barnets kjønnsorganer osv. Man vil i slike tilfeller kunne endre objektiv status på innholdet i fremstillingen fra noe som er helt greit til noe det er ulovlig å besitte og distribuere, skriver kommunikasjonsrådgiver i Kripos, Axel Wilhelm Due, i en e-post til Dagbladet.

Han understreker at Youtube og andre tjenesteleverandører i USA er forpliktet til å rapportere seksuell utnyttelse av barn til National Center for Missing and Exploited Children (NCMEC), og at Kripos hvert år behandler tusenvis av henvendelser herfra som gjelder norske borgere.

- Sakene gjennomgås på Kripos og dersom vi mener det er begått et lovbrudd blir det opprettet anmeldelse og sendt til distriktet der hvor vedkommende bor. Samarbeidet fungerer godt, skriver han videre, og legger til at Kripos oppfordrer folk til å tipse politiet når de oppdager innhold på internett som seksualiserer barn.