YouTube-stunt økte salget med 23 000 prosent

DVD-suksess for Monty Python.

(Dagbladet.no): Etter at de britiske humorlegendene i Monty Python etablerte sin egen YouTube-kanal, økte salget av DVD-utgivelsene deres med 23.000 prosent hos nettbutikken Amazon, noe som bragte dem til 2. plass på butikkens TV- og videoliste, ifølge Mashable.

- Vi vil ikke ha noen av disse tanketomme kommentarene deres. Istedet vil vi at dere klikker på linkene, kjøper filmene og TV-showene våre, og letter på smerten og avskyen vi føler over å ha blitt ribbet i alle disse årene, lød oppfordringen fra Cleese og de andre Python-medlemmene da kanalen ble lansert i november ifjor.

Den har nettbrukerne tilsynelatende fulgt, og det til de grader. Monty Python har vært tilgjengelige både på YouTube og på Amazon i alle år, men etter at Python-gjengen etablerte sin mer offisielle YouTube-kanal, med enorm PR-gevinst og direktelenker til kjøp i verdens største nettbutikkk, har salget av DVD-bokser tatt helt av.

YOUTUBE HAR BEKREFTET veksten i sin egen blogg. Monty Python omtaler også den voldsomme salgsøkningen på sitt eget nested, Pythonline.com, skjønt med «bare» drøyt 18 000 prosent salgsøkning. Flere detaljer finnes på NewTeeVee.

Det hører med til historien at YouTube-effekten later nå til å ha tatt av en smule. På denne ukas topp 100-liste hos Amazon er ikke på Python med i det hele tatt. Men stuntet må ha gitt de aldrende humoristene en enorm og svært innbringende boost i julesalget.

Artikkelen fortsetter under annonsen

DET INTERESSANTE med denne historien er hva det sier om den nye kulturøkonomien på nett, og om forholdet mellom delingskultur og markedsverdi. Å gi bort innholdet ditt i én kanal, kan gi betydelige inntekter i en annen. Og som blant andre Eirik Solheim i NRK har påpekt: Den eneste måten å beskytte innholdet ditt på, er å være den beste tilbyderen av det.

Ironisk nok opplevde Monty Python sin nye vår på nettet samtidig med at flere mektige aktører i underholdningsindustrien strammet grepet overfor YouTube, noe som blant annet har ført til at amatørvideoer og ikke-kommersielle mashups med opphavsrettsbeskyttet musikk nå er uten lyd. Det er heller ikke lenge siden Warner krevde alt sitt innhold fjernet fra YouTube.

Men som jeg påpekte i en kommentar i kollega Joakims artikkel om YouTubes fjerning av lyd på videoklipp: Du lar ikke være å kjøpe «The Wire» på DVD fordi du har sett et klipp på YouTube. Tvert imot.

Noe som nå skulle være grundig og ettertrykkelig bevist av en gjeng britiske komikere i 60-åra.
En som later til å ha merket seg dette, er Paven. Vatikanet lanserte sin egen YouTube-kanal før helga....

Takk til @Manheim og @mrkolby for lenkehjelp via Twitter. Du kan følge meg på Twitter også: @janomdahl.