Ypperlig dramatikk

Ken Follett leverer 1101 sider som kan bli sommerens murstein av underholdning.

Ukas bokanmeldelser.

BOK:
Den er så stor og tung at du knapt kan ha den som håndbagasje på flyet, men trenger du en velvoksen og underholdende roman til sommerferien, så er «I all evighet» et ypperlig valg. Dessuten varer den, med sine 1101 sider, i all evighet (i hvert fall i tre uker).

Ken Follett har aldri skrevet noen fortsettelser på bøkene sine, og selv om «I all evighet» foregår på samme sted og i samme miljø som storsuksessen «Stormenes tid», har han flyttet handlingen omtrent hundre år fram i tid, til rundt midten av 1300-tallet, og dermed er persongalleriet splitter nytt.

Lidenskap

«Stormenes tid» fra 1989 er Ken Folletts mest solgte og populære roman. Den handlet om byggingen av katedralen i Kingsbridge i England, og var en helt annerledes historie enn det leserne var vant til å få fra ham. Follett var kjent som forfatter av spennende og intense thrillere, men her hadde han kastet seg ut i en tusen sider lang historisk roman, med hovedtemaer som arkitektur, religion og riddere, og med et persongalleri som var drevet av sterke følelser.

Selv om «I all evighet» flytter oss fram til 1300-tallet, er det fortsatt mye ubesvart kjærlighet og brennende lidenskap i handlingen. En rød tråd gjennom de 1100 sidene i «I all evighet» er en ulykkelig kjærlighetshistorie, men intrigemakeren Follett pakker også sidene tett med andre hendelser. Handlingen starter i året 1327, da kong Edward II ble drept, og etterdønningene etter drapet på monarken preger også Folletts fortelling i «I all evighet».

Midten av 1300-tallet er en beryktet periode i europeisk historie, det var da store befolkningsgrupper ble utradert av noe som var utenfor enhver kontroll: Pesten. Men det var også da en menneskeskapt konflikt begynte, Hundreårskrigen, som varte fra 1337, og som også setter sitt preg på livet i den lille katedralbyen Kingsbridge.

Strabasiøs kjærlighet

MURSTEIN: Ken Follett leverer en murstein med dramatikk og intriger. Ypperlig underholdning, mener vår anmelder Kurt Hanssen. Her holder Follett opp den tyske utgaven av boka. Foto: SCANPIX
MURSTEIN: Ken Follett leverer en murstein med dramatikk og intriger. Ypperlig underholdning, mener vår anmelder Kurt Hanssen. Her holder Follett opp den tyske utgaven av boka. Foto: SCANPIX Vis mer

Handlingen konsentrerer seg om det håpløse forholdet mellom den dyktige tømmermannen Merthin og Caris, oldermannens datter som drømmer om å bli lege. Deres strabasiøse kjærlighet blir utsatt for mye dramatikk og motgang i åras løp. Andre betydelige personer i den omfangsrike boka, er Merthins lillebror Ralph, en førsteklasses bølle med ambisjoner om å bli ridder, den hyklerske presten Godwyn, som drømmer om å bli prior på klosteret i Kingsbridge, og hans lutfattige, men handlekraftige søster Gwenda.

Intriger

Romanen er tettpakket med dramatikk og intriger av episke dimensjoner, Follett utsetter personene sine for så store påkjenninger at det kunne tatt knekken på hvem som helst i den virkelige verden. Men poenget med en underholdningsroman er jo å ikke la leseren få tid til å kjede seg, og det makter Follett - og oversetter Dag Heyerdahl Larsen - hele veien fram til siste side. Dette er en solid gjennomført underholdningsroman, og da får man også akseptere at den også er ganske lettbeint intrigemessig.

Ypperlig dramatikk