Administrerende direktør i innovasjon Norge  Anita Krohn Traaseth mener at den viktigste skolen begynner på arbeidsplassen
Administrerende direktør i innovasjon Norge Anita Krohn Traaseth mener at den viktigste skolen begynner på arbeidsplassenVis mer

Yrkesfagene betyr mye for norsk innovasjonsevne

Yrkesfagene er og vil bli enda viktigere for utviklingen av det nye Norge

Meninger

Vi snakker mye om den "kunnskapsbaserte økonomien" i våre dager. Det er bra. Faktum er at bare de bedriftene og institusjonene som makter å finne, forstå og gjøre bruk av relevant kunnskap (det vil si gjøre kunnskapen om til kompetanse) vil lykkes i å løse sine oppgaver.
Men det følger med noen begrensninger når vi bruker begreper som dette. Litt ubevisst begynner vi å assosiere kunnskap med akademisk kunnskap, og da helst mye teoretisk kunnskap. Det er ingen tvil om at vi trenger høyt utdannede akademikere og ingeniører, men du trenger ikke være professor for å endre verden. 

Faktum er at alle samfunn er og har vært kunnskapsintensive. Tro ikke for et øyeblikk at indianerstammene i Amazonas jungel ikke er kunnskapsbaserte. Disse steinaldermenneskene vet langt mer om sine planter, dyr og naturressurser enn jeg vet om mine. Og inviterte de meg på landsbyfest, ville jeg være den ukultiverte barbaren, ikke de.

Poenget er at vi trenger rett kunnskap på rett sted. Norsk næringsliv kan sikkert dra nytte av flere med doktorgrad, men faktum er at bedriftene langt oftere ser etter folk med rett yrkesfaglig bakgrunn: Unge mennesker som kan sitt håndverk, som kjenner de verktøyene 
bedriftene bruker og som har en god forståelse for hvordan ting henger sammen. Dette gjelder bilmekanikeren. Dette gjelder kokken. Dette gjelder omsorgsarbeideren. Dette gjelder frisøren.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Men hva med innovasjon da? Du må vel i det minste ha en ingeniørbakgrunn for å drive med innovasjon? Nei. Dette er også en myte. Thomas Edison, historiens største oppfinner, var mer eller mindre selvlært. Evnen til innovasjon er evnen til å løse problemer, og evnen til å løse problemer er evnen til å se sammenhenger der andre ser skillevegger. Og da trenger du ikke nødvendigvis en master eller en Ph.D.

I norske bedrifter bidrar de med yrkesfaglig bakgrunn til innovasjon hver dag  - og ofte ved å finne frem til nye måter å gjøre ting på: Litt raskere, litt billigere og litt sikrere. Det er dette vi kaller stegvis eller inkrementell innovasjon. Mye av produktivitetsutviklingen (og med det lønnsomheten) i norsk næringsliv er basert på summen av mange slike små trinn. Til sammen utgjør de kilometer med kreativitet og nyskaping.

Og ja, folk med yrkesfaglig bakgrunn bidrar også med radikal innovasjon, som medlem av bedriftenes mest kreative team, eller som vågale gründere. 

Men de må ha lært å lære. De må ha lært å søke utenfor oppgåtte stier. Og en god yrkesfaglig utdannelse gir dem nettopp denne evnen. Og det er en evne bedriftene setter pris på, for sannheten er at ingen er ferdig utlært når de går ut av skolen. Den viktigste skolen begynner på arbeidsplassen. Har du lært å lære kan du også bygge opp den realkompetansen bedriften trenger og til sist også bidra med det vi kaller medarbeiderdrevet innovasjon.

Dette er grunnen til at jeg ofte oppfordrer unge til å velge yrkesfag. Yrkesfag kan være spennende, utfordrende og gi rom for mye initiativ og kreativitet. Folk med yrkesfaglig bakgrunn er ofte med der de store endringene i det norske samfunnet finner sted, og vi vil 
alltid trenge deres form for kompetanse. 

Godt utdanningsvalg!