DEBATT

Debatt: Teater

Ytringsvilje i faresonen

Debatten rundt «Ways of Seeing» handler ikke om ytringsfrihet. Den handler om politikk, og det er en debatt det blir stadig mer ubehagelig for kunstnere å delta i.

KUNST OG YTRINGSFRIHET: Kunstnerne bak «Ways of Seeing» har utvist stort mot, og tatt stor risiko, i sitt kunstneriske arbeid. Det er akkurat denne typen handlinger ytringsfriheten er ment å beskytte, skriver kronikkforfatteren. Foto: Leif Gabrielsen / Black Box teater
KUNST OG YTRINGSFRIHET: Kunstnerne bak «Ways of Seeing» har utvist stort mot, og tatt stor risiko, i sitt kunstneriske arbeid. Det er akkurat denne typen handlinger ytringsfriheten er ment å beskytte, skriver kronikkforfatteren. Foto: Leif Gabrielsen / Black Box teater Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

Samme dag som statsministeren sto i Stortinget og forsvarte sine uttalelser om «Ways of Seeing», fikk Kulturrådet inn et spørsmål fra tidsskriftet Minerva om et annet teaterstykke. Forestillingen «Døden kommer ikke med ljå» har fått tilskudd gjennom to ulike ordninger under Kulturrådet, og tar opp temaet økoterrorisme – altså viljen til å begå terrorhandlinger i miljøets navn.

Oppsetningen har ennå ikke hatt premiere, men Minerva hadde funnet en setning i stykkets egenomtale som journalisten mente kunne oppfattes som en støtte og oppfordring til økoterrorisme. De ville vite om Kulturrådet hadde vurdert lovligheten av stykket da vi fattet vår beslutning.

Det blir stadig mer krevende å sette opp politisk teater, også i vestlige, demokratiske land. Det gjelder ikke bare i Norge. Rapporten «The State of Artistic Freedom 2019» fra organisasjonen Freemuse viser at det er en økning i antall angrep på den kunstneriske friheten. Rapporten analyserer situasjonen for kunstfeltet i 80 land over hele verden, og land som England, Tyskland og Spania skiller seg negativt ut. Norge er ennå ikke med i dette tvilsomme selskapet, og jeg tror og håper at det fortsetter slik.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer