Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Zeruya Shalev

Intelligent og velskrevet kjærlighetsliv in extremis - men noe forslitt tematisk.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

I «Kjærlighetsliv» møter vi den unge universitetsstudenten Ja'ara, som har giftet seg med snille, bleikfeite Joni fordi han elsker henne - mens hun altså gjør sitt beste for å elske ham. Inntil hun treffer sin fars studiekamerat Arie, en parodi på en middelaldrende solariumbrun, forfengelig og ekstremt selvopptatt dandy - som hun altså trollbindes av.

Skildringen av dette forholdet - eller rettere sagt Ja'aras forhold til ham - er av det mest masochistiske og selvødeleggende jeg har lest.

Hun ofrer alt - studier, karriere, venner, ektemann og selvrespekt - på jakt etter denne narraktige aldrende mannen, som «tar» henne brutalt og uten begeistring fordi han har for lenge siden mistet evnen til å la seg begeistre, og hvis eneste opptatthet av henne dreier seg om at hun stadig må gjenta hvorfor hun elsker ham.

Hemmeligheter

Men han har hemmeligheter - en kreftsyk kone og også et mystisk forhold til Ja'aras hypokondriske, sladderaktige og forfalne mor - og svært puslete far. Her er rg et utall andre portretter - alle ofre for en ublid skjebne og nesten parodisk framstilt.

Også kjærlighetshistorien likner en parodi - på en kvinne som ofrer alt for kjærligheten. Om det da er kjærlighet. For det er noe «galt» med denne kvinnen, en slags total følelseskulde, manglende empati, som når hun er skyld i at bestevenninnens kjære katt dør - og hennes eneste bekymring er å skjule det. Hun stjeler, forfølger nabokona fordi hun mener sønnen i huset likner mistenkelig på hennes mann, og ligger villig med Aries halvgamle og småfulle kamerat - fordi Arie nyter å se på.

Vår Ja'ara er med andre ord en kvinne på randen, og har, med sine mange barnlig nevrotiske tvangstanker og mildt sagt kaotiske og ødeleggende kjærlighetsliv, paralleller til et utall av vår tids litterære kvinne-skikkelser, og slik sett er tematikken her kanskje vel gjenkjennelig.

«Den evige jøde»

Men siden nå dette er en roman fra Israel, kan boka rg leses som et studium av offerets psykologi - en rolle som ofte tilskrives «den evige jøde». Her er stadige allusjoner til Bibelen, ødeleggelsen av templet og ikke minst fortellingen om snekkermesteren som ender opp som tjener for sin lærling som har stjålet hans kone.

Denne siste fortellingen står sentralt - for hvem er skyldig her, lærlingen, kona eller snekkermesteren, som uten motstand ble et offer for sin svikefulle kone og bedragers-ke lærling?

Bøddel og offer

Og er Ja'ara egentlig et offer for denne tvers gjennom selvopptatte elskeren - som hun altså selv forfølger og velger som bøddel - og da med en dominoeffekt der hennes puslete ektemann igjen blir et såkalt offer.

Stilistisk holder boka høy kvalitet - skrevet i jeg-form med en subjektiv assosiativ og heseblesende tankestrøm, gjenerindringer av barndomsminner, fortellinger i fortellingen, svært gode iakttakelser, de mest absurde episoder og ikke minst Ja'aras mange innfall og irrasjonelle handlinger, som kanskje blir noe villet mot slutten. Men fortellingen overbeviser altså - og «Kjærlighetsliv» er en intelligent og såkalt rystende roman - original til tross for den noe forslitte tematikken.

Hele Norges coronakart