Anmeldelse: «The Girl With All the Gifts»

Zombieapokalypsen og klassesamfunnet

«The Girl With All the Gifts» er den smarteste science fiction-filmen som har vært å se på norske kinoer siden «Ex Machina».

TERNINGKAST FEM: Unge Sennia Nanua (t.v.) gjør en strålende innsats i sci-fi-grøsseren «The Girl With All the Gifts», skriver Dagbladets anmelder.
TERNINGKAST FEM: Unge Sennia Nanua (t.v.) gjør en strålende innsats i sci-fi-grøsseren «The Girl With All the Gifts», skriver Dagbladets anmelder. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: I britisk science fiction har ideene alltid vært større enn budsjettene. Dette innebærer at publikum i blant må se gjennom fingrene med spesialeffekter av tvilsom kvalitet, og så å si løsrive de filosofiske og moralske problemstillingene fra de faktiske bildene på lerretet. Colm McCarthys «The Girl With All the Gifts» ser langt bedre ut enn dens beskjedne budsjett skulle tilsi, men det er først og fremst ideene og tematikken som gjør dette til den beste sci-fi-filmen som har vært å se på norske kinoer i 2016.

UndergangHistorien utspiller seg i et framtidig Storbritannia hvor en mystisk soppinfeksjon har redusert menneskeheten til en frådende masse av hjernedøde, kjøttetende barbarer. De få friske menneskene som er igjen holder til i tungt befestede militærinstallasjoner, hvor de forsker på en kur mot infeksjonen ved å utføre eksperimenter på barn som ble smittet som fostre.

Når en av disse militærinstallasjonene oversvømmes av blodtørstige soppzombier, må en gruppe soldater (Paddy Considine) og forskere (Glenn Close, Gemma Arterton) legge ut på en desperat flukt i retning hovedbasen sør for London. Med seg har de den tolv år gamle Melanie (en ung og strålende Sennia Nanua), som på tross av at hun er smittet av soppsporene fortsatt har en viss kontroll over sine tanker og gjerninger, og som dermed er nøkkelen til menneskehetens overlevelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer