28 mil uten sjåfør

Robotbilene har klart det utenkelige. I helga kjøre fire biler 28 mil uten fører.

I NEVADA-ØRKENEN stilte 23 biler til start i Grand Challenge. Billøpet for robotbiler går uten fører, og er Pentagons prestisjefylte arrangement med to millioner dollar i premiepotten.

For bare et år siden var det utenkelig at noen ville klare å tilbakelegge de 21 milene. Men på lørdag skjedde det utrolige. Fire av bilene som stilte til start klarte å komme seg til mål innen tidsfristen på 10 timer, ifølge en pressemelding fra Darpa.

Etter nitidig utregning ble den endelige vinneren kåret i går. Stanford University\'s School of Engineering med bilen Stanley stikker av med premien med sin ombygde Volkswagen Touareg.

- Det umulige er oppnådd, sa lagleder og Sebastian Thrun etter løpet, ifølge Reuters. Han tror at alle biler blir i stand til å kjøre seg selv i framtida, ifølge BBC. Egentlig er det amerikanske soldatliv i Afghanistan og Irak slike biler skal redde. Forsvaret vil slippe å ha folk i de farligste situasjonene. Da sender de inn droner isteden. Men fortsatt er slik høyteknologi bare i startgropa.

DET ER DET AMERIKANSKE forsvarsdepartementet som trenger alle kloke robothoder,  de må ut av kontorer, verksteder og kott. For Pentagon har satt seg som mål at en tredjedel av kjøretøyene i felt skal være robotstyrte biler som ikke trenger fjernkontroll innen 2015.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Helgas suksess var et viktig skritt på vei dit.

BILENE SER GANSKE VANLIGE UT. Det er de ikke, her finnes både ombygde Humveer, Ford og Volkswagen. Men det sitter ingen i førersetene. All assistanse fra menneskehånd medfører diskvalifisering. Lagene som står bak bilene fikk koordinatene, så var det bare å trykke på startknappen og følge bilene fra sidelinja.

Etter start tok bilens datamaskin tok over. Det var ikke lov til å sende bilene kommandoer underveis. Sensorer og navigasjonsutstyr på bilene brukes for å følge ruta og unngå hindringer. (Se grafikk nederst i saken.)

28 mil uten sjåfør

Arrangøren legger i tillegg inn hindringer i terrenget, søler, vann, stein, strømførende master, piggtrågjerder, andre kjøretøy og underganger.

ROBOTBILLØPET ble arrangert for første gang i fjor. Ingen av bilene som stilte klarte å fullføre. De måtte kapitulere da de kom ut av kurs, traff en gjenstand eller det tok fyr i dekkene.

En bil veltet og en fikk bensinlekkasje. En annen bil kjørte gjennom et gjerde og klarte ikke å finne veien ut av hullet i gjerdet igjen. Den vanligste feilen for alle bilene var at de kjørte ut av kurs.

Etter to timer og 38 minutters kjøring var den største favoritten satt ut av spill. Mange måtte bryte løpet bare et par meter ut i løypa.

Et vanlig år er mange robotår. Utviklingen går fort, og allerede under kvalifiseringsheatene var det klart at nivået var betraktelig mye høyere i år. I tillegg har sponsorer lagt store penger i potten.

MEN OGSÅ I ÅR VAR DET PROBLEMER. Den siste robotbilen som startet havnet i en busk rundt en kilometer fra start. Der ble den ombygde Ford SUVen sittende fast og laget måtte bryte.

Cornelluniversitetet sin bil måtte bryte da den ikke kom seg over ei bru 15 kilometer ut i løpet.

- Det er en skuffelse, sa lagets Ephrahim Garcia. Laget forsøker nå å finne ut hva som sviktet.

Innen den første timen av løpet var seks biler ute på grunn av problemer med sensorene. En av bilene måtte bryte på grunn av flatt dekk.

ANDRE KLARTE DET BEDRE. Carnegie Mellon University sin Humvee, bilen Sandstorm, var blant favorittene i år. I fjor gjorde den det aller best, med 11 kilometer tilbakelagt. I år kapret bilen andreplassen, og laglederen var fornøyd:

- Jeg er på toppen av verden, sa lagleder William «Red» Whittaker, robotprofessor, og en av de mest profilerte av nerdene. Hans lag hadde to biler med i løpet. Også Hummeren H1ghlander kom i mål lørdag.

Den lå lenge så godt an at den så ut til å vinne, men bare noen kilometer før mål overtok Stanford ledelsen og holdt den helt til mål. Ifølge Whittaker får en teknisk feil på bilen skylden for tapet.

Den fjerde bilen som kom i mål var en Ford Escape som studenter fra Metarie, Los Angeles sto bak. KAT-5 heter bilen til laget The Gray Team, som mistet rundt en uke med trening på grunn av orkanen Katrina. Noen av lagets deltakere ble også husløse. Den digre lastebilen TerraMax var den siste bilen som kom i mål, men den klarte det ikke innen ti timer, og får dermed ikke premie.

8 kilometer før mål hadde arrangøren lagt inn godbiten: Et 2 kilometer langt fjellpass kalt Ølflaske-passet, etter formen, inspirert av de afghanske fjellene. Passet var bare 3 meter bredt, men de fem bilene klarte å komme igjennom uten problemer.

UTVIKLINGEN FORSETTER. Forsatt er det mye som gjenstår før irakiske opprørere slåss mot robotbiler.

Det amerikanske forsvaret har allerede en liten gruppe autonome bakkekjøretøy i Irak og Afghanistan, men disse må fjernstyres av en soldat som er med i den samme konvoien.

Det ser lyst ut nå, ifølge I4U News. Seks timer og 53 minutter brukte vinneren Stanley på de 211 kilometerne. Det var jevnt. Red Team kom i mål på tiden 7:04:50.

Gjennomsnittsfarten til vinneren var på 30 kilometer i timen.

- Disse kjøretøyene har ikke bare satt verdensrekorder. De har skrevet historie, sa Darpa-direktør Tony Theter etter løpet.

Denne artikkelen er skrevet av Magasinets nettredaksjon og ikke publisert i papirutgaven. Har du spørsmål eller kommentarer, send dem til oss på mail.

PRØVDE SEG:</B> Bilen H1ghlander fra laget Red Team fra Carnegie Mellon University i startgropa. Bilen endte på tredjeplass.
RED TEAM:</B> Passerer under strømnettet i Nevadaørkenen. Alle bilene hadde en følgebil fra arrangøren, blant annet med en stoppknapp som kunne brukes om det oppsto fare.
KJØRTE SEG FAST:</B> Team MonsterMoto mistet kontrollen over bilen sin i et kvalifiseringsløp. Bakker, åser, daler, steiner, bergknatter og menneskeskapte hindringer skapte problemer for deltakerne.
STARTET VED SOLOPPGANG:</B> Traseen ble holdt hemmelig til to timer før start.
<B>ROBOTFAN:</B> Tilskuerne fikk se fem av 23 biler i mål. Fire av bilene klarte det innen tidsfristen.
I MÅL: Etter 6 timer og 53 minutter krysset bilen Stanley målstreken lørdag. Gjennomsnittsfarten var på 30 kilometer i timen, og laget fra Stanford har dermed verdensrekorden i førerløst billøp. Lagleder Tony Tether vifter bilen i mål.
EN OMBYGD VOLKSWAGEN: Av typen Touareg. Mer på nettsidene til <a href="http://www.stanfordracing.org/">Stanford.</a>
JUBLET FOR STANLEY:</B> Her jubler laget bak målstreken. Hadde de vært i nærkontakt med bilen under løpet ville den ha blitt diskvalifisert.
<B>KOM I MÅL:</B> Men ikke fort nok. Team TerraMaxs bil TerraMax var den femte bilen som fullførte løpet, men den rakk ikke tidsfristen på 10 timer.
TO MILLIONER DOLLAR, BEIBI:</B> Stanford jubler med sjekken i havn.